Wat is het verschil tussen een valse en een zuivere noot op het gebied van trillingen?

Het gaat om ons profielwerkstuk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

De zuiverheid van een toon wordt gerefereerd aan een bepaalde toon, bijvoorbeeld A = 440 Hz.
Een toon wordt als "zuiver" waargenomen als de frequentie van de toon een simpele rekenkundige verhouding heeft met de referentie: een zuivere kwint hoger is bijvoorbeeld precies 1,5 x zo hoog (660 Hz).
Zolang er simpele verhoudingen zijn tussen de frequenties van twee tonen zullen ze tezamen zuiver klinken omdat de zweving die ontstaat door het samenvallen van maxima en minima van amplitude zo lang mogelijk duurt.
Om een octaaf in 12 gelijke stappen te verdelen ontkomt men er niet aan dat er toch enige onzuiverheid ontstaat, bij het stemmen van een piano moet men dan ook een compromis sluiten tussen zuivere natuurtonen en een gelijkmatige verdeling van de toonafstanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een octaaf in 12 stappen te verdelen vermenigvuldig je de frequentie van de vorige toon steeds met 2-tot-de-macht 1/12. Na twaalf keer heb je dan de dubbele frequentie. Dit zijn rekenkundig zuivere tonen. Maar helaas is het niet zo simpel. Er is ook nog zoiets als de kwintencirkel. Deze twee benaderingen hebben een discrepantie, en dat maakt de definitie van 'zuiver' heel spannend.

Probeer het verhaal op onderstaande link eens te begrijpen, daar kun je vast iets moois uit halen voor je werkstuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooie (en grondige) uitleg op de site van terry blackburn! dank voor deze nuttige link. +
Inderdaad heeft dit met boventonen te maken die een geluidstechnicus 'harmonischen' noemt.
Ieder muziekinstrument, maar ook de mens produceert boventonen die allemaal een veelvoud zijn van 11 ofwel we voeren allemaal Gods mathematische natuurwetten uit zonder dat we ons daarvan bewust zijn: totdat we dat gaan opmeten!
Sommige van die boventonen ontbreken of zijn zwak, van weer andere wordt de faze omgedraaid of worden 2 hoge boventonen "in elkaar vervlochten" een effekt wat alleen op een oscilloscoop goed is te zien.
Een goed voorbeeld van valse tonen weer recht te breien haalt de geluidstechnicus uit bij het valse geluid van een schorre Paus of dominee die in de open lucht prediken: dat ijle geluid wordt door een betonnen kelder doorgehaald die moet voldoen aan de afmetingen 3:4:5 en in de andere hoek opgevangen - en dat gemixt met een beetje origineel geluid en dan nog wat de faze in de tijd iets verschuiven en ziedaar: plots kun je van de meest schorre kraai weer een juweeltje van maken en wordt de collectezak weer goed gevuld.
Uiteraard kun je in een geluidstudio van modemodellen dus een prima zangeresje van maken waar tieners van zwijmelen - no problem!