Ik heb paddestoelen in mijn gazon, ik trek ze er telkens er uit maar ze komen de volgende dag weer terug! Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7.3K

Antwoorden (7)

Paddestoelen, of beter gezegd zwammen, houden van lekkere, voedselrijke grond. de bestrijding tamelijk eenvoudig. Door de hoed van de paddestoel te verwijderen voordat hij rijp is, wordt voorkomen dat zich opnieuw miljoenen sporangiën verspreiden. Staan ze in het gazon, dan kunnen ze gewoon meegemaaid worden. Wel is het dan verstandig het maaisel af te ruimen en de maairesten dan niet op de composthoop te deponeren. Na het maaien de maaimachine en ander gebruikt gereedschap ontsmetten (bijvoorbeeld met wat bleekwater) voorkomt verdere verspreiding van sporangiën. Ook kan de plek waar de zwam staat ontgraven worden. De zwam vormt een wortelstelsel van kleine (vaak witte) draadjes, de zwamvlok of mycelium genoemd. De grond waar deze draden zich in bevinden moet afgevoerd worden, evenals de daarin voorkomende houtresten. Daarna kan weer aanvulling plaatsvinden met schone grond. Vaak zal in een straal van 40 tot 50 cm rond de zwam, en tot op een diepte van 50 tot 90 cm ontgraven moeten worden.

Toegevoegd na 46 seconden:
Tweede zin moet zijn: De bestrijding is tamelijk eenvoudig.
Amadea
12 jaar geleden
Het beste wat je kan doen is ze laten staan en genieten van hun kort durende pracht.En schade richten ze niet aan.
fremar
12 jaar geleden
Volgens mij heb ik ooit gehoord dat ze niet van kalk houden, dus misschien kun je dat strooien. Van de andere kant, de weerman zei gisterend at er al veel waren, maar dat die het een stuk moeilijker krijgen als het weer volgende week droger wordt. Paddestoelen houden van vochtig klimaat, dus even moed houden
12 jaar geleden
Niets!
Gewoon iedere week maaien en je maait de paddestoelen gewoon mee met het gras.
Volgend jaar heb je het weer na veel regen.
Volkomen onschadelijk, gewoon natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als wij paddenstoelen hebben laten we ze staan en als we gaan grasmaaien, maaien we ze weg en dan komen ze niet meer terug, dus het zal wel een goede manier zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paddestoelen in het gazon betekend dat het gazon erg vochtig is .
Dat komt door het vele regen de laatste tijd en weinig zon .
Je moet jou gazon gewoon maaien .
En als er een beetje zon en weinig regen komt dan zijn de paddestoelen ook zo weer verdwenen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paddestoelen houden van zure grond en daarom groeien de meeste paddestoelen ook op de heide en in de bossen. Een gazon houdt helemaal niet van zure grond maar eerder van kalkrijke grond. Het is daarom aan te bevelen soms wat kalk over het gazon te strooien en als je dit doet voordat het gaat regenen wordt het vlug in de grond opgenomen. Op den duur verdwijnen ook de paddestoelen en hou je een mooi gazon over.