Kan ik courgette invriezen?

Ik heb wat veel courgetteplanten gezet, en nu wil ik graag weten of ik ze in kan vriezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
42.7K

Het beste antwoord

ja kan wel maar de kwaliteit wordt hierdoor wel minder en het product wordt slap zodra je het ondooit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Invriezen kan in z'n geheel maar ook in plakjes of blokjes. Als u de courgette in z'n geheel invriest moet deze daarvoor ca. 2 minuten geblancheerd worden. Als u de courgette in plakjes of blokjes invriest is 1 minuut blancheren voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die kun je prima invriezen. Het handigst is ze in plakjes of blokjes te snijden, en dan in een plastic zakje invriezen. (niet eerst blancheren, het wordt op diverse sites aanbevolen, maar als je dat doet en ontdooit is het een snotterige bende).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja courgette kun je invriezen maar omdat ze erg veel ruimte innemen in de vriezer snijd ik ze bij voorkeur altijd in lange repen - in plaats van in blokjes - zodat ik daar prima wat loze ruimte in de vriezer mee op kan vullen.

Je kunt courgette trouwens heel erg lang bewaren op een koele donkere plaats en dat scheelt weer heel wat ruimte in de vriezer.
12 jaar geleden
Courgettes zijn vers het lekkerst en je kunt ze dan ruim 1 week goedhouden mits het op een koele plek is. De koelkast is net te koud. Zijn ze ouder en groter kan je ze nog langer bewaren aangezien je ze dan toch meestal voor soep gebruikt.
Je kunt ze prima invriezen zolang ze nog heel jong zijn,dus niet groter dan ca. 20 cm. Ze hebben dan nog niet zoveel pitten en nog stevig vruchtvlees. Het beste snijd je ze dan in blokjes die je gewoon droog in zo'n zip-lock dieprieszak invriest. Af en toe even doorschudden zodat ze los blijven, dan kan je eruit strooien wat je nodig hebt en de rest weer terug doen in de vriezer. Deze blokjes zijn lekker in de wok, couscous, pasta, salade,soep enz.
Ze worden iets zachter maar bij een korte bereidingswijze behouden ze wel hun structuur. Gewoon bevroren in een hete pan strooien of op hoog vuur bakken met andere groenten die voor de wok gesneden zijn.
Houd je dan toch courgettes over, kan je ze ook goed inmaken als chutney of raspen en in zakjes verpakt invriezen om als natuurlijk bindmiddel te gebruiken in romig gebonden soepen of dikke saus voor bijv. pasta.
amc
12 jaar geleden
ik denk dat invriezen niet het slimste is. Ze worden dan erg slap en waterig. Je kunt bijvoorbeeld wel hele lekkere courgettesoep maken (daarmee werk je er snel een heleboel weg), en als je ze wilt conserveren zou je ze kunnen in-wecken in het zuur, dat smaakt ook erg goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik vries ze ook in stukjes geneden in. Alleen worden ze wel zacht. Ik gebruik ze dan voornamelijk om soep of een saus te maken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Courgette kan je beter inmaken (of wecken) dan invriezen. Courgette verliest zijn smaak nogal vlug. Bij tomaten is dit ook het geval.