Kan een man ook in de "overgang" zijn? Als dat zo is wat is er bekend en wat zijn de verschijnselen?

Er wordt altijd lacherig gedaan over de "penopauze" maar ik vraag dit serieus!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg mij ook al af of deze vraag al eens eerder gesteld was. Maar dat bleek dus niet zo te zijn. En waarom dan niet? Ik ben nog niet zo lang GV'er

Het beste antwoord

Voor vrouwen is de menopauze een duidelijk moment. De laatste menstruatie is geweest. Een grote verandering in de vrouwelijke hormoonhuishouding. Hier horen een heleboel ongemakken bij; van opvliegers tot stemmingswisselingen.

Er zijn mannen die rond diezelfde leeftijd ook last krijgen van klachten. Dit wordt andropauze genoemd of minder serieus ook wel penopauze. De klachten zouden komen doordat mannen steeds minder mannelijke hormoon aanmaken, oftewel testosteron.
Met andropauze wordt het moment bedoeld waarop mannen minder testosteron gaan aanmaken. Maar in werkelijkheid is dit geen moment. Bij mannen begint de afname van testosteron soms al als ze eind dertig zijn. Dit gaat geleidelijk zo door, met 1 procent per jaar, tot ze ongeveer 75 jaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreekt mij het meeste aan, zonder (te) veel woorden duidelijk omschreven.

Andere antwoorden (7)

Zou best kunnen,maar als het zo is,heb ik er nooit iets van gemerkt! maar ja,ik ben altijd al humeurig geweest dus het kan zijn dat het stiekem is meegeslopen. Ben trouwens al een eind in de 70 zal nu toch niet meer gebeuren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is is je seksueel functioneren toch sinds ca. je 50ste toch een stuk trager dan voorheen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja,ik ben al sinds m'n 48e diabeet! Als je eens wist (en misschien weet je het wel). Meer zeg ik er niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag dit niet voor mijzelf,maar toch! ik zit ook al een aardig eindje in de 60 en doen hoef je niet zo hard te lopen vind ik(op welk gebied dan ook Dounja) als je de eindstreep maar haalt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er maar aan,waar die eindstreep zich bevindt Pieter! Op je 65e of ergens in de 90.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@allemaal: ik bedoel die opmerkin absoluut niet als belediging. Het is gewoon een feit. Als je mij in andere vragen en antwoorden hebt gevolgd, dan weet je dat ik er een speciale levensstijl opna hou en oudere mannen vind ik ook wel heel leuk, juist omdat het allemaal zo lekker rustig gaat. Heerlijk!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Petergradiser Die eindstreep ligt ergens waar wij, gelukkig, geen weet van hebben. Ursula Lehr heeft er ooit eens iets over geschreven. Ik doelde meer op de eindstreep waar Dounja het over had. En dan is het niet zo belangrijk hoe, maar daar zijn al andere vragen over gesteld
Ja.
De man komt in een zelfde soort overgang als een vrouw.

Op wikipedia staat onder andere:
Penopauze is een stadium van 'instabiliteit' in het leven van de man, net als bij vrouwen (menopauze) komt dit voor zo rond de leeftijd van ongeveer veertig à vijftig. Vaak ontstaan er lichamelijke klachten en depressies, in deze periode scheiden de meeste stellen. Het is grotendeels te vergelijken met de menopauze, die bij de vrouw ontstaat, het heeft uiteraard niets te maken met de menstruatiecyclus, maar de klachten die ontstaan, komen redelijk met elkaar overeen.

Zie verder de link:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zal ik het minnetje maar compenseren..
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dutcheese: no hard feelings. Het heeft weinig effect en door je reactie is het helemaal duidelijk!
Jazeker, bij de man is het alleen anders.
In ene gaan ze zich afvragen of het leven dat ze nu leiden wel is van wat ze van het leven verwachten.De baan die ze hebben is die wel aan de verwachting voldaan?
(Zal ik op zoek gaan naar een andere baan)
Het kan zijn dat ze in ene aan hun uiterlijke gaan werken ,ander haar ander kleren juist wel of niet gaan scheren.
(Ga ik een ander vrouw zoeken,nu kan het nog)
Ze voelen zich gewoon niet lekker in hun vel en hebben daar vaak geen verklaring voor omdat ze denken dat de overgang een typische vrouwen kwaal is.Nou wees niet terleurgesteld ook mannen kunnen in de overgang idd zgn penopauze zijn.
Maar wees gerust het is maar een fase en het gaat ook weer over.

Toegevoegd na 3 minuten:
Net als bij vrouwen kan het behoorlijk stormen.En vaak wordt er idd schoon schip gemaakt en soms zijn er dan ook ingrijpende veranderingen.En dat hoeft echt niet altijd een nadeel te zijn, integendeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker...ik zit er middenin ;-)
Sommige van de genoemde verschijnselen komen mij bekend voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet Midlife-crisis. De verschijnselen zijn onder andere HD-motorfietsen en Porsches...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichamelijk verandert er tussen de 40-50 jaar ook iets bij mannen, namelijk het testosteronniveau. Dit kan tot verschillende symptomen leiden.

Psychologisch gezien wordt de man zich bewust van het feit dat hij geen 20 meer is. Hij realiseert zich dat die leuke caissières die zijn dochter hadden kunnen zijn die U en meneer tegen 'm zeggen 'm niet meer aantrekkelijk vinden en dat hij ook niet met ze kan flirten omdat ie dan een oude vieze man is. Dit terwijl hij zichzelf nog steeds 20 voelt, in zijn hoofd dan, lichamelijk begint ie te beseffen dat dat niet zo is.

Kortom, het is een acceptatieproces van ouder worden. Bij de ene man is dit vanzelfsprekend en hij merkt er niets van - de andere man kan er depressief van worden. Dit zijn twee uitersten, en er zit van alles tussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overvloedig zweten, opvliegers, plotse warmteopwellingen: deze kwaaltjes komen niet enkel bij de dames in hun menopauze voor. Volgens een Zweedse studie heeft 1 op 3 mannen ooit last van overgangsverschijnselen. Vooral overmatig zweten en opvliegers komen frequent voor.

Redenen
De hormonen slaan ook bij mannen tussen 45 en 55 jaar wild tekeer. Deze periode, de andropauze of penopauze genoemd, maakt dat het testosteronpeil daalt en het oestradiolhormoon toeneemt.

In tegenstelling tot de menopauze is de overgang bij de man een veel geleidelijker verlopend proces. Vanaf dertig jaar zou het testosteron niveau gemiddeld met tien procent per jaar omlaag gaan. Ook de toename van het vrouwelijk hormoon oestrogeen zou verantwoordelijk zijn voor de overgangsperikelen.

Nare gevolgen
Net als vrouwen, ondervinden sommige mannen hinder van de overgang. Die gevolgen zijn: een verminderd libido of seksuele appetijt, erectieproblemen of impotentie, depressieve buien, vermoeidheid, emotionele en gedragsveranderingen, mindere spiermassa en kracht, haaruitval in de oksels, prostaatproblemen of botontkalking.