De wet wapens en munitie definieert wapens in verschillende categorieën. Twee van de genoemde soorten wapens zijn: blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft en voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

Als je een samouraizwaard aan de muur hangt dat geen dubbelzijdig geslepen lemmet heeft, lijkt mij dat het hier niet onder valt.

Als toch zou dreigen met je zwaard of ermee slaat of het dubbelzijdig slijpt, mag het volgens artikel 8, lid 1 niet voorhanden hebben. Vanaf artikel 54 staan de strafbepalingen. Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ongeslepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hebben van een zwaard is legaal als het duidelijk is dat het om een siervoorwerp draait en niet als wapen is bedoelt. Je mag het wel op de schouw zetten of aan de muur hangen maar er niet mee op straat lopen te zwaaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ermee lopen op straat is verboden.
Je mag wel een sport ermee beoefenen, maar dan moet je hem vervoeren in een doek of tas, zodat hij niet herkend wordt als zijnde een zwaard.

Je wordt zelf door de politie aangesproken als je met een hout zwaard in het park oefent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, maar je mag er niet mee over straat. Behalve als je een sport doet zoals Iado, maar dan mag je het alleen in een foedraal vervoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
n Nederland is in principe het bezit van alle vuurwapens verboden. Uitgezonderd zijn bepaalde antieke vuurwapens die vallen onder de vrijstelling van artikel 18 van de Regeling wapens en munitie (RWM). Dit artikel is schematisch weergegeven in het beslissingsschema vrijstelling.

Verder kunnen er voor bepaalde groepen, zoals sportschutters, verzamelaars of jagers vergunningen worden verleend.

Daarnaast zijn ook niet-vuurwapens verboden. Niet-vuurwapens zijn onder andere diverse messen (bijvoorbeeld stiletto's), nepwapens, realistisch uitziende speelgoed- en luchtdrukwapens, stroomstootwapens en zelfverdedigingswapens (bijvoorbeeld pepperspray en traangas).http://www.justitie.nl/onderwerpen/criminaliteit/wapens/index.aspx#paragraph6