Hoe kan ik een ei uitbroeden?

Mijn ouders hebben duiven en ze hebben net een ei gelegd. Alleen mijn vader en moeder willen geen duiven meer. Dus ik heb het ei uit de vensterbank gepakt en nu wil ik er voor zorgen dat het ei uitkomt. Ik heb wel 2 vinkjes maar die zijn homo.. zou het dan kunnen dat hun het ei uitbroeden? Ik hoop het zo! Help!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Homovinkjes zouden wel op een ei kunnen zitten hoor. Hier in een vogelparkje is een zeer toegewijd homopaar dat eieren heeft uitgebroed van een ander soort. Geweldig leuk om te zien. Dus probeer het. En anders een nestje maken van een pannetje of schaaltje met een warme sjaal onderop en daar het ei inleggen en toedekken als je niet thuis bent. Of als je thuis bent, een schemerlamp/bureaulamp aan.
Of als je een vogelnest in de buurt hebt, dit ei erbij leggen en dan snel weg. Anders verjaag je de ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schemerlamp/bureaulamp werkt niet, die onttrekt het vocht uit het ei. Heb zelf ook een keer een eitje gevonden en onder een bureaulamp gelegd en de dag erop aan mn biologiedocent na gevraagd of dat werkt. Hij zei toen dat het vocht eruit wordt onttrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OkéMark, dat wist ik niet. Bedankt voor je uitleg!

Andere antwoorden (4)

Je zou er een warmtelamp over kunnen laten schijnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
En een jong duifje, dat meerdere wormpjes per dag nodig heeft, liefst een beetje voor-verteerd - dat merken ze niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt helemaal niks. Hoe denk je voor een duif te gaan zorgen als je ouders niet eens weten dat er nog een duif is?
Cryofiel
12 jaar geleden
Eh, mijn nederige excuses, lieve xsanixellex. Nu ik weet dat je meteen boos wordt wanneer iemand probeert mee te denken, zal ik niet meer proberen je te helpen.
Rieneke1
12 jaar geleden
cryo, wormpjes voor een duif????
duiven eten eerst nutribird ipv kropmelk, en daarna al dan niet gemalen graan.
Cryofiel
12 jaar geleden
De duif die ik ooit heb gered werd daarna - gelukkig - nog door zijn ouders gevoerd. Niet met nutribird... Maar goed, ik zal niet meer meedenken, want daar wordt de vraagsteller heel boos over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit je reacties en houding blijkt dat het je waarschijnlijk niet zal lukken het ei uit te broeden. Laat staan het vogeltje te verzoren ("we zien dan wel"). Doe een diertje dit aub niet aan. Ga punniken of zo.
Om een vogelei uit te broeden zou je een broedstoof moeten gebruiken, dat is een kastje met warmtelamp en een thermostaat om de temperatuur precies op de juiste hoogte te houden.

Als je zomaar een warmtelamp boven het ei hangt loop je meer kans op een gekookt ei dan op een klein vogeltje.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je zo'n broedstoof ongemerkt voor je ouders in huis weet te krijgen, ook nog binnen de tijd dat het ei te ver afgekoeld zal zijn om nog vruchtbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ouders geen duiven meer willen dan moeten ze misschien toch beter het mannetje(de doffer) uit de kooi halen.

Ik zou zo zeggen probeer het gewoon om het ei bij de 2 homosexuele vinken te leggen. Misschien worden ze wel broeds, en nemen ze het duivenkuiken op in het gezinnetje. In de natuur gebeuren wel meer gekke dingen.

En als het niet lukt dan heb je in elk geval je uiterste best gedaan, het is overigens ook nog heel goed mogelijk dat het ei niet bevucht is.

Toegevoegd na 41 seconden:
bevucht= bevrucht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lukt je nooit. Ten eerste moet je dan de juiste temperatuur maken, ten tweede de juiste vochtigheidsgraad. Dan moet je het ei iedere dag 3 maal keren. Stel dat je het zou kunnen laten uitkomen, hoe wil je het jong dan voeden? 12 maal daags met kropmelk net als de duiven?

Laat je niet opfokken. Dit gaat eenvoudigweg niet, ook niet door andere vogels. Allemaal fabeltjes.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
een jong duifje kan je twee of drie maal daags volstoppen met nutribird, maar voor de rest een dikke plus ivana.