Waar wordt wierook van gemaakt en hoe komt het aan zijn naam?

Ik heb vorige week een setje van 25 verschillende geuren wierook aangeschaft. Lekker mee aan het testen wat het lekkerst ruikt en sommige geurtjes...mmmmmm....

Maar nu schiet het mij zo maar te binnen, behalve natruurlijk de extraatjes waardoor het zijn specifieke geur krijgt, wat is wierook en waar wordt het van gemaakt?

En ik ben ook wel benieuwd waar de naam wierook vandaan komt. Dat rook is wel voor de handliggend maar waar komt 'wie' vandaan? Of is het 'wier' + 'ook'? (of misschien zelfs 'wiero' + 'ok'? :)

Dat brengt me trouwens ook op de vraag, hoe breek je het woord eigenlijk af, oftewel, waar komt het streepje te staan?

(oh ja, ik zal het allemaal wel op Wiki kunnen vinden maar zo lijkt me het leuker)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Wierook kan worden gemaakt uit verschillende geurende ingrediënten. Voorbeelden hiervan zijn harsen, zoals olibanum of dennenhars, rozenblaadjes of schors van de berk. Er kunnen etherische oliën worden toegevoegd.

Met name voor huishoudelijk gebruik worden vaak wierookstaafjes gebruikt. Dit zijn houten stokjes (traditioneel gespleten bamboe) waaromheen een brandbaar wierookmengsel is gerold. Dit mengsel bestaat naast geurende stoffen uit een bindmiddel en uit stoffen die de verbranding bevorderen.

De samenstelling van de kegeltjes is vergelijkbaar met die van de stokjes. In dit geval is het mengsel niet om een stokje gerold, maar tot een kegel gerold. Ook de kegel wordt van bovenaf aangestoken en brandt langzaam op.
Korrelwierook bevat als regel geen bindmiddel en ook geen stoffen die de verbranding bevorderen. Het bestaat uit grof gemalen of zelfs grotere korrels hars, kruiden en geurende houtsoorten. Mits er voldoende poreuze grondstoffen zijn gebruikt kan hier etherische olie aan zijn toegevoegd

Wierook wordt al zeker sinds 1700 voor Christus gebruikt, waarschijnlijk oorspronkelijk als reukoffer. Een reukoffer had tot doel de goden gunstig te stemmen. De geur en het gebed stijgen met de rook omhoog. Een praktisch gebruik van wierook was het verdrijven van rottingslucht. Het bloed en restanten van de dieren die joden offerden, werden gemaskeerd met de indringende geur van wierook.

De naam komt van wijrooc (dertiende eeuw-oudsaksisch) en betekende: heilige rook.

Je kort wierook als volgt af: wie-rook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle antwoorden verdienden dit predicaat eigenlijk wel maar deze vond ik toch het beste.
Met name de opmerkingen over het gebruik voor maskeren van onfrisse luchtjes.

Andere antwoorden (3)

Het woord wierook komt van 'gewijde rook'. Het wordt van oorsprong gemaakt van de hars van de olibanum. De kegeltjes die je kunt kopen, zijn gemaakt van een mengsel van hars en houtskool. Bij de stokjes is dat mengsel om een splinter bamboe heen gedraaid.

Een meer oorspronkelijke vorm van wierook is wierookkorrels. Die korrels kun je op een gloeiend stukje houtskool leggen om ze te branden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men onderscheid stokjes met een houtkern en wierook zonder een houtkern.
Bamboe stokjes worden meestal handgerold door een mengsel van houtskool, houtpoeders, etherische oliën, balsems en gemalen bast van een oosterse boom als kleefstof.
Tijdens het rollen worden ze met poeder bestrooid om aan elkaar kleven te voorkomen. Waarna ze te drogen worden gehangen.
Bij wierook puntjes of stokjes zonder kern wordt het mengsel in een mal gegoten. Of bij voldoende dikte, zoals Tibetaanse wierook, ook weer handgerold.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het woord wierook :
Hierover bestaat veel verwarring en dat komt omdat het verschillende betekenissen heeft:
1: Wij-rook, oftewel gewijde rook, dan wel heilige rook. Alle plantaardige en chemische stoffen die door verbranding geur en rook doen vrijkomen. Stokje, kegeltje of losse harsen, in deze betekenis is alles wat in rook opgaat wierook.
2: Olibanum, hars van de wierookboom, de Boswellia. Het komt uit Arabië en werd gedurende vele eeuwen in de Christelijke kerken gebruikt in het wierookvat en staat bekend om zijn frisse, prikkelende geur. Vanwege het feit dat deze religie reeds lang Europa heeft overheerst wist men niet meer dat er ook nog andere stoffen waren die konden worden gebruikt als 'heilige rook'. Wanneer je in bv een apotheek vraagt naar wierook krijg je Olibanum. De Engelse naam voor Olibanum is Frankincense.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag, wierook is een algemene naam, het zijn bloemen, houtsoorten, bast, harssen, alles wat geur heeft.
Van belang is dat het zuiver is en dat er geen chemische ingredienten aan worden toegevoegd. en juist dit is een groot probleem, want deze geuren helpen je niet verder en bezorgen juist hoofdpijn.
Het maken er van is een heel ander verhaal en wat is de bedoeling van een geur ! wat maakt het los bij de persoon die het gaat gebruiken.
Check www.creative-incense.nl