Hoe zet ik het stuur van mijn fiets hoger? (zie foto)

Hoe zet ik het stuur hoger (het is een Gazelle omafiets)
Aan welke bout moet ik draaien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
15.3K

Antwoorden (5)

De onderste ring los maken als het goed is. Dan kan je hem omhoog schijven. Maar als het geen ring is, kan het niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nee, ik zit fout. Het is zoals hieronder is gezegt is de bout bovenop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet draaien aan de bout die helemaal bovenop je stuur zit. Dus niet aan de bouten die aan je frame zitten.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Je kunt natuurlijk altijd degene kiezen die als eerste het enige juiste antwoord gegeven heeft! En met een mooi plaatje! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, precies, meestal is een tik op z'n kop nodig en ook niet helemaal losdraaien, anders kun je de fiets op zijn kop zetten om die klemplug weer te pakken te krijgen.
De bovenste bout los draaien en het stuur dan wat naar omhoog trekken.
12 jaar geleden
Zie afbeelding:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het kan geen kwaad om hem helemaal los te draaien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1
Neeeee, niet doen, dat is je balhoofd! Om de boel weer te herstellen, stap voor stap de bovenste moer (meestal sleutel maat 32, 32mm bahco voldoet ook) een beetje losdraaien, dan de onderste kloksgewijs lichtjes vastzetten en dan even iets losse. Wanneer je dan de moer op deze afbeelding vastdraait druk je de onderste moer ook nog een beetje vaster. Als je het goed hebt gedaan mag er geen speling op je vork zitten, maar het stuurwiel moet spoepel en vrij kunnen draainen. Als het een beetje "klikkerig/stapdgewijs" aanvoelt zit de onderste moer te vast, dan weer opnieuw beginnen.
Draai de bout op het stuur een beetje los .
Niet te veel omdat onderaan de bout een tapse moer zit die een stukje onderin de stuurbuis zit en daardoor het stuur vastzet .
Leg nu een oude lap op de moer om hem niet te beschadigen .
En sla nu met een hamer op de moer zodat de tapse moer vrij is .
Stuur hoger zetten en dan de bout weer aandraaien .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed! Dat is de truuk als hij (veel's te) vast zit..!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt .
En als hij echt vast zit dan iets verder draaien tot de bout ongeveer een kleine centimeter los is .
En dan kleine stevige tikken met de hamer .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klosje hardhout ertussen gaat ook, de bout niet beschadigen is een pre. Met een lapje is mijn ervaring dat de hamer er toch een deuk in kan maken, als het wigje nogal vast zit.
Als het allemaal érg vast zit er eventueel een beetje kruipolie in laten lopen, als de bout een beetje los zit heb je wat ruimte daarvoor, dan een paar minuutjes in laten trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan ook !