Op welke manier kan ik legaal mijn eigengemaakte filmopnames met achtergrondmuziek op internet zetten zonder risico's van BumaStemra boetes?

Ik heb als hobby filmopnames maken (als amateur) + montage waarna ik de opnames met muziek eronder op mijn eigen (particuliere) website zet. Nu blijkt dat Buma/Stemra boetes uitdeelt van honderden euro's per overtreding dus heb ik recent mijn site met ca. 100 filmpjes offline gehaald. Wie weet een oplossing? Mag je bijvoorbeeld wel fimpjes met muziek op een afgeschermde site (extranet met inlog) zetten waar je op de openbaar toegankelijke homepage meld dat iedereen kan inloggen met login&pasword: gast-gast?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (4)

Het lijkt mij dat dit geen enkel verschil maakt. Je werpt namelijk geen barrière op, iedereen kan er toch bij.

De Buma zegt:
"Als u andermans muziekwerk openbaar maakt of verveelvoudigt, bent u een vergoeding verschuldigd aan de muziekauteur. Wanneer de muziekauteur is aangesloten bij Buma/Stemra betaalt u deze vergoeding aan ons."

Je maakt de muziek nog steeds openbaar en je verveelvoudigt nog steeds.

(Buma sucks imho)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, maakt inderdaad geen verschil, openbaar is openbaar natuurlijk. Buma sucks also in my humble opinion. Vooral de manier waarop ze dwingende rekeningen kunnen sturen, terwijl ze het geregeld bij het verkeerde eind hebben (het gaat bijvoorbeeld om zelfgemaakte muziek of muziek van muzikanten die niet bij Buma zijn aangesloten) eigenlijk vreemd dat zoiets al dik 90 jaar de dienst uitmaakt, terwijl het ook nog eens gewoon een bedrijf is.
Je moet oppassen met beeld en geluid. Stel, je maakt opnamen van topless-dames of naakte mensen op het strand en zet die op internet... Kans op grote problemen.
Als je muziek van anderen als achtergrond plaatst heb je sowieso een probleem.
Wat dat laatste betreft, mag je natuurlijk wel eigen-gecomponeerd werk op internet netten. Dus, waarom niet zelf de achtergrondmuziek maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goed punt, hoewel je meer met portretrecht en privacywetgeing te maken zult krijgen in het geval van de topless dames dan met auteursrecht is het zeker belangrijk om rekening mee te houden.
De enige oplossing is dat je zelf muziek gaat componeren en dat ook als dusdanig bij Buma laat registreren. Houd er dan wel rekening mee dat een sample nooit langer dan 10 seconde mag zijn en dat de muziek die je componeerd niet mag lijken op bestaande muziek...

Dus gewoon de boete van BumaStemra betalen als die komt. Dan heb je daarna ook geen gezeur meer met de instantie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het zelf componeren. Bij Buma registreren mag, maar hoeft gelukkig niet.
Buma / Stemra deelt geen boetes uit, ze sturen rekeningen voor (al dan niet vermeend) gebruik van auteursrechtelijk beschermd )materiaal.

Zoals ik het bebrijp maak je je eigen filmpjes. Wat hiervoor terecht werd opgemerkt is dat je dan misschien met de beelden ook te maken kunt krijgen met problemen, bijvoorbeeld inzake portretrecht, hoewel dit in de regel niet zo'n vaart zal lopen met verder onbekende mensen in gebruikelijke situaties en vooropgesteld dat je filmpjes niet direct zeer populair worden. (Want als je filmpjes wel vrij bekend worden is de kans aanwezig dat mensen zich ineens 'aangesproken' voelen). Portretrecht is echter wel wat anders dan auteursrecht en dat laatste is waar Buma / Stemra over gaat.

Als je al een rekening hebt gekregen en deze is terecht dan dien je deze uiteraard te voldoen.

In de toekomst kun je misschien muziek gebruiken die duidelijk vrij te gebruiken is voor dit soort doeleinden, dit kan bijvoorbeeld als de muzikant hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven. Er zullen misschien ook wel websites bestaan met auteursrechtenvrije muziek die je hiervoor kunt gebruiken, lees wel altijd heel goed wat de voorwaarden zijn voor het gebruik van de aangetroffen muziek en of je die wel op die manier mag benutten.

Een andere optie die hier ook genoemd wordt is inderdaad om je eigen muziek te maken.

Het grappige van Buma / Stemra is dat ze je ook nog wel eens een rekening willen sturen als je wel je eigen muziek gebruikt of muziek waarvan het je anderzins vrij staat die te gebruiken (zoals ik hierboven uitleg). Dit is dan natuurlijk onterecht en dan denk ik ook dat je Buma daar goed om mag wijzen, uiteraard terwijl je tegelijkertijd weigert te betalen.

Het is overigens geenszins verplicht om je zelfgemaakte muziek aan te melden bij Buma / Stemra als je verder geen zaken met ze doet, het kan natuurlijk wel verstandig zijn, ze nemen je tenslotte een aantal zorgen uit handen als je verwacht dat anderen je muziek willen gebruiken. Als ze je echter een rekening sturen voor je zelfgemaakte muziek die je gebruikt op een website is dat duidelijk hun fout en zeker niet een reden waarom je je gedwongen zou moeten voelen om met dit commerciële bedrijf (dat op dit moment al meer dan 90 jaar het monopolie heeft in die branche) in zee te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op: http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Pers/MeestGesteldeVragen.htm lees ik: Buma/Stemra is geen overheidsinstantie, maar is door de overheid aangewezen als de enige instantie die zich bedrijfsmatig met het collectie beheer van muziekauteursrecht mag bezighouden. Dus inderdaad zoals je zegt bedrijfsmatig. Je hebt gelijk natuurlijk als je zegt dat daaruit nog niet blijkt dat er een winstoogmerk is. Bovendien staat op dezelfde pagina nog: 10. Maakt Buma/Stemra winst?
Nee. Buma/Stemra is een bedrijf zonder winstoogmerk. Dat is inherent aan de organisatievorm: Buma is een vereniging, en Stemra een stichting. Het doel is niet om winst te maken maar om tegen zo laag mogelijke kosten de activiteiten uit te voeren. In principe vloeien alle inkomsten, na aftrek van onze kosten, terug naar de leden. Dus inderdaad, geen winstoogmerk. Dus met andere woorden, met het 'commerciële bedrijf' dat ik hierboven in mijn antwoord schreef heb ik het fout in die zin dat Buma / Stemra zelf geen winst maakt, het gaat natuurlijk wel om de commerciële exploitatie van muziekrechten, maar de winst zal dan natuurlijk naar de aangesloten muzikanten moeten gaan zoals ik het nu begrijp.