Waarom zijn somige mannen niet eerlijk en monogaam in een relatie?

zijn er mannen die me kunnen vertellen wat een reden is dat je niet eerlijk bent? lijkt iemand anders leuker bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom worden mannen vaak als 'niet eerlijk en monogaam' bestempelt, waar dat net zo goed voor vrouwen kan gelden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vermoed dat Nana een nog jong en onervaren meisje is en helaas deze zaak nogal eenzijdig kan bekijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die mannen moeten wel vreemd gaan met iemand anders he, meestal een oneerlijke vrouw dan ook, 1+1=2

Het beste antwoord

Ik kan me niet helemaal vinden in je stelling, aangezien ik ook de nodige vrouwen ken die niet helemaal eerlijk zijn in hun relatie.
Uiteindelijk zijn we allemaal mensen, maar mannen en vrouwen zitten nu eenmaal anders in elkaar. Het heeft toch echt te maken met hormonen en lust. Er wordt nog altijd geroepen dat mannen jagers zijn, maar volgens mij zijn ze in de loop der jaren toch echt rechter op gaan lopen en hebben ze minder haar. Het feit dat partners (en dus niet alleen de mannen) niet eerlijk zijn, heeft volgens mij te maken met de onderlinge band die je hebt. Ik zou het niet kunnen om tegen m'n partner te liegen en daarbij denkend aan wat hem dat voor verdriet zou doen. Andersom ga ik er van uit dat dat ook zo is maar, is een van de twee over de schreef gegaan dan kan de angst om de ander te verliezen of te kwetsen kan dus ook de motivatie zijn om het niet te vertellen. Ik sta helemaal achter een monogame relatie, maar ik heb al vaker in m'n omgeving gezien dat er tal van factoren kunnen zijn waardoor mannen en vrouwen tóch zwichten. gebeurt dit, dan vind ik wel dat je eerlijk moet zijn, wat dat aangaat ben ik het wel met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

vrouwen zijn ook niet altijd monogaam hoor. als dat namelijk zo was was ik niet bi maar lesbienne.
als een ander leuker is dan jij (in zijn ogen) was de realtie zowiezo niets geworden. onvoorwaardelijke liefde en houden van is niet iets wat in je schoot geworpen word. soms zoek je tot je 30 bent soms als je 18 bent en soms nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt een diepere gedachte achter ;-)
Volgens mij gaat dat niet alleen op voor mannen maar zijn er ook vrouwen (steeds meer zelfs; emancipatie ??) die erg veel moeite hebben de broek aan te houden als ze al een vaste relatie hebben.
De beweegredenen daarvoor zijn tamelijk universeel volgens mij ; lust, gebrek aan zelfbeheersing, gras aan de overkant dat groener lijkt, 'verliefdheid' als niet negeerbaar verschijnsel, toegeven aan impulsen, behoeftes niet hebben leren of gewoon niet willen uitstellen..

Waarom iemand er dan vervolgens niet voor uitkomt of over moet liegen, zal voor een deel met je persoonlijkheid en je normen te maken hebben, en zal de een makkelijker afgaan dan de ander. Maar de motivatie om te liegen is natuurlijk weer van een andere orde ; angst voor de gevolgen of juist van twee walletjes willen blijven eten, lafheid...

Ik geef toe, het zijn allemaal niet de meest edele kwalificaties, maar ik kan eerlijk gezegd ook niet veel begrip opbrengen voor dergelijk gedrag. OF je hebt een vaste relatie en kiest daarvoor met alles wat er bij hoort, OF je beëindigt die relatie netjes en begint een volgende, of je kiest helemaal niet voor een vaste relatie en kruipt van de ene ... op de andere, of je kiest voor een open relatie waarin voor beide partners ruimte is voor uitstapjes buiten het eigen bed. Allemaal prima, zolang je daar maar open en duidelijk over bent.

De manier waarop je de vraag gesteld hebt, kan ik toch niet anders dan een tikje sexistisch vinden. Alsof mannen het alleen doen. Daar geloof ik dus helemaal niks van. En ik weet ook gewoon dat het niet zo is. Mannen laten zich wellicht iets eerder verleiden door primitieve lustgevoelens, maar vrouwen kunnen er ook wat van hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het laatste stukje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ten eerste zijn 'monogaam' en 'eerlijk' twee totaal verschillende begrippen.
Ten tweede zijn mannen van nature simpelweg niet monogaam (ook al ontkennen ze dat, omdat de gelegenheid zich nog niet heeft voorgedaan).

Dus wie is er nu eerlijker, de niet-monogame man die hiervoor eerlijk uitkomt of de monogame man die - om wat voor reden dan ook - in strijd handelt met zijn eigen natuur?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Monogamie is voor mannen EN vrouwen een keuze, en wel een keuze die je impliciet maakt op het moment dat je een vaste relatie aangaat. Mensen zijn geen beesten natuurlijk, die iedere impuls maar instinctief hoeven te volgen ook al zitten we niet door onze hormonen levenslang vast aan één partner ook als deze vertrekt of overlijdt. Dat is namelijk echte biologische monogamie en die komt maar heel weinig voor, en zeker niet bij mensen. Gelukkig.
Wanneer we zeggen dat iemand niet monogaam is, bedoelen we gewoon dat hij die keuze niet kan maken of zich er niet aan kan houden. Wat dat betreft is er wel degelijk een relatie met het woord eerlijkheid trouwens.
Ik hoop dat je een man treft die jou wel de moeite van de keuze voor monogamie waard vind, want dit antwoord klinkt erg verbitterd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je geruststellen dat ik geen enkele reden tot bitterheid heb. Integendeel.
Ik probeer alleen wat realisme in de discussie te injecteren, that's all. Interpreteer het zoals je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ten tweede zijn mannen van nature simpelweg niet monogaam (ook al ontkennen ze dat, omdat de gelegenheid zich nog niet heeft voorgedaan)." Lekker even generaliseren? > -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nuke
Het generaliseren laat ik aan de natuur over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er lopen op deze aardbol genoeg mannen rond die het tegendeel van de 'het generaliserende van de natuur' aantonen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn blijkbaar meer mensen met de overtuiging zoals Melissa:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyamorie Ik geloof dat het voor mannen EN vrouwen zeker wel mogelijk is om monogaam te zijn. Veel mensen zijn echter niet sterk genoeg om het "vol te houden". Op dat punt ben ik het duidelijk eens met Marleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
??? Wat ik schreef heeft in het geheel niets met "polyamorie" te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Maar volgens de polyamoristen is de mens van nature niet monogaam, en wordt hij tegen zijn natuur in 'gedwongen' monogaam te leven."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Polyamorie (Engels: Polyamory), staat voor een levenswijze waarbij erkend wordt dat het mogelijk is om van meer dan een persoon tegelijk te houden. Deze liefde uit zich in relaties waarbij vriendschap, intimiteit, een emotionele band, spirituele verbondenheid en/of seksualiteit ingrediënten zijn." verschillende mensen, verschillende banden, verschillende relaties. dit is toch normaal :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel, het maakt mij in principe niet uit wat mensen hiervan maken, maar de basis is goed. elke gezonde relatie is gebaseerd op openheid, eerlijkheid, liefde, vertrouw. en het kan van alles zijn, vriendschap, intimiteit, seksualiteit pfff soms kan je het niet eens beschrijven... als het maar op de juiste is gebaseerd. eerlijkheid met je zelf is al voldoende, als je mij vraagt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Javid
Als al die ingrediënten er inderdaad zijn in een gezonde relatie is er veel meer mogelijk, dan wanneer er ook maar eentje van ontbreekt. Mis je er er wel eentje dan wordt het meteen een ander verhaal. Wanneer mensen niet eerlijk met zichzelf zijn, hoef je niet te verwachten dat ze zelfs maar eerlijk tegenover de ander kunnen zijn.
Ik denk hetzelfde waarom sommige vrouwen soms vreemd gaan. Omdat de man/vrouw bij hun huidige partner tekort komen. Niet alleen qua seks maar misschien ook emotioneel of hoeveelheid aandacht of iets anders wat hij/zij wel bij de minaar kan vinden.
Normaal ga je dan praten met je partner, maar sommige kiezen er voor om dat niet te doen en om dan vreemd te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Malissa heeft een goed punt aangereikt. Het is de (oer)natuur van de man om te jagen. Of dat nu op wild is of een vrouw, jagen zal hij.

Maar hier niet eerlijk over zijn lijkt mij van een andere orde.
Wanneer we dan toch een relatie willen leggen met "niet eerlijk zijn" zal dit waarschijnlijk voortkomen uit het feit dat het lastig is je natuur te onderdrukken, en dit niet willen weten voor je partner om haar 'onnodig' pijn te willen doen.

Zelf kijk ik graag naar vrouwen en kan er ook van genieten. Natuurlijk heb ik fantasieën maar ik hoef deze toch niet allemaal uit te voeren en kiezen voor monogaam zijn.

Het zijn verlangens die zowel mannen als vrouwen hebben en wil hiermee de scheiding tussen beide opheffen. Verlangens hebben is heel normaal maar of je elk verlangen ook moet 'uitvoeren' of najagen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook mannen genoeg die niet zonodig hoeven te jagen en die het prettig vinden als een vrouw op hen afstapt,Bert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Taurus. Bedankt voor de tip.
Ik zelf ben ook geen jager. Mijn antwoord is gebaseerd op de oermens man, en niet op het individu. Ikzelf kan goed met vrouwen. Ben een man (zoals je aan mijn profiel wellicht al hebt gezien) voel me een man, maar heb ook vrouwelijke eigenschappen. Ben monogaam, en nog een heel klein beetje verlegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meer als verschillende fases van het leven. kan zijn dat een man gedurende zn leven zowel poly- als monogaam is geweest en zelfs meerdere keren in willekeurige volgorde... ieder zn pad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Javid: dank voor je reactie
een antwoord is er niet, het ligt aan het karakter zou ik zeggen. EN vrouwen die vreemdgaan zijn er ook, als is het percentage iets minder maar ze kunnen er ook wat van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
reden waarom soms mannen niet eerlijk zijn is mede omdat vrouwen niet altijd die eerlijkheid aan kunnen :D

in principe, het zijn inderdaad twee verschillende dingen. als man is niet eerlijk over hemzelf, simpel omdat hij de vrouw niet wilt kwetsen. ik begrijp dat het soms hierdoor nog erger wordt, maar dat is andere vraag. punt is, geen enkele man zou gaan liegen als hij wist dat hij het gewoon eerlijk kan zeggen :) en dat het wordt begrepen en geacepteert zoals het is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik ook al in reactie had gegeven, wanneer alles aanwezig is in een goede relatie: liefde, vertrouwen, eerlijkheid, communicatie, respect, begrip, vriendschap, geduld zal er meer mogelijk zijn, en misschien wel van beide kanten. Maar je zal het bespreekbaar moeten maken, dus eerlijk zijn.

Niet elke man loopt achter z'n ... aan, al is er ook een spreuk dat God de een man één stel hersenen heeft gegeven en één penis, maar niet genoeg bloed om die twee tegelijkertijd te laten functioneren :P

Eerlijkheid komt van binnen, niet iedereen kan eerlijk zijn. En door niet eerlijk te zijn doe je een ander pijn, zo simpel is dat. Wanneer een man dit besef heeft, dan pompt het bloed richting zijn hersenen ;)

"Er is geen enkel lichaamsdeel dat, als het gebroken is, zoveel pijn doet als het hart."