Op welke manier kan ik Fenegriek zaadjes gebruiken? Ik heb een doosje gekocht omdat ik kaas met Fenegriek zo lekker vind.

In de kaas zijn de zaadjes zacht maar die ik heb gekocht zijn hard. Moet ik ze vermalen of koken? In welke gerechten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
29.8K

Antwoorden (5)

Fenegriek is een kruid dat gebruikt wordt in de Indiase keuken. Wist je dat je van de zaden van fenegriek ook thee kunt zetten? Op deze pagina vind je meer informatie over de eigenschappen en het gebruik van dit kruid.

Gebruik en toepassing van fenegriek
Verse blaadjes van fenegriek worden in de Indiase keuken gebruikt in o.a. groente- en viscurries. De smaak van vers fenegriekblad is scherp, ietwat bitter. De blaadjes van zaadspruiten zijn ijzerhoudend en worden wel vers in salades gedaan.

Fenegriek zaad in de keuken
Ook het zaad van fenegriek is geliefd in de Indiase keuken. Het is verkrijgbaar als hele zaden en in poedervorm (gemalen zaden). De poedervorm heeft een bittere smaak. Bovendien hebben de hele zaden een mosterdachtige nasmaak. Fenegriekzaad wordt net als het blad in curries gedaan, maar ook in chutney's. In de Europese keuken dient gemalen fenegriekzaad ook als vervanger van mosterzaad in mayonaise. Van fenegriekzaad zet men thee. Fenegriekthee verlicht spijsverteringsproblemen, menstruatiepijn, is koortsverlagend en is een opwekkend tonicum. Verder gebruikt men het in een kompres tegen huidinfecties. Het zaad bevat vitamines, ijzer en mineralen.

Fenegriek gebruik buiten de keuken
De zaden bevatten naast vitamines e.d. voorhormonen die borstvoeding bevorderen, orale anticonceptiemiddelen leveren, als stimulerend middel voor de baarmoeder en als afrodisiacum werken. Fenegriek zou het cholesterolgehalte en het urinesuiker bij diabetes (op latere leeftijd) verlagen.

Geweekte zaden worden met olie verpoederd om lippenbalsem te verkrijgen (tevens een massagemiddel voor de hoofdhuid). Uit de geweekte zaden maakt men een huidverzachtende lotion.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een hele minuut research !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een andere site stond trouwens dat je dan een grotere boezem krijgt. Weet niet of je daar behoefte aan hebt.
Leuk dat je het wilt proberen, je kan er heel veel dingen mee in recepten (zie bovenstaand antwoord), maar wat ik ontzettend lekker vindt, is om de zaden op hoog vuur even te roosteren in een droge koekenpan en daarna te vijzelen of te malen. De geur die vrijkomt is sterk.
Ik maak wel eens currypoeder op deze manier, maar dan doe ik naast het fenegriekzaad nog wat komijn erbij, wat mosterdzaad, wat selderijzaad (van alles een eetlepel) en 1 kleine gedroogde chilipeper. Roosteren dus en vijzelen (goed ruiken, het is heerlijk- vooral de komijnzaden)
Doe dit kruidenmengsel door je groenten of vlees (heerlijk met pompoen, prei en champignons) en giet er een half (of een heel blikje als je van romig houdt) blikje kokosmelk bij. Laat dit op zacht vuur nog lekker een uurtje pruttelen. Lekker met kleefrijst en een krachtige rode wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pikant kippetje met tomaten;

Verhit olie in een wok en fruit hierin 1 gesnipperd uitje en uitgeperste knoflook naar smaak. Doe er 1 pepertje bij die je fijn hebt gemaakt in een vijzel of heel fijn gesneden.
Bak even snel en doe er 1 pond tomaten in blokjes bij.
Breng alles aan de kook. Doe er een handje gesneden korianderblad bij, 1 eetl. verse geraspte gember en wat zout. Laat 5 min. stoven. Doe er 1 kip in stukken gesneden, of drumsticks bij en laat alles al omscheppend stoven totdat de saus ingedikt is en de kip gaar.
Roer er dan 1 eetl. garam masala bij en 1 kleine eetl. fenegriek door, die je even kneust in een vijzel en laat nog 2 min. doorwarmen.
In ca. 3 kwartier is het klaar.
Lekker met een frisse salade.

Nog een tip; het is lekkerder om fenegriekzaadjes voor gebruik even in een droge pan te roosteren. Dat geeft meer smaak.

Vooral `s winters is dit een verwarmende pittige thee, die ook nog eens cholesterolverlagend is;
Doe in een pan 1 l. water, 1 cm gemberwortel, 1 theel. fenegriekzaad, 1 theel zwarte peperkorrels. Laat alles 3 min. koken en zeef de thee. Lekker pittige thee heb je nu.

Omdat de nasmaak van de zaadjes naar mosterd smaakt kan je het ook gemalen als mosterdpoeder gebruiken.
amc
13 jaar geleden
Wat leuk, ik ga het ook weer eens kopen en gebruiken. Ik deed een hoeveelheid die je tussen duim en vinger oppakt bij het braadvlees, heerlijk!
Ook in de theepot laten trekken is het erg lekker te drinken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik kende allen de fenegriek in zaadvorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan deze laten kiemen. Heel lekker en heel gezond.
Je hebt handige kiemapparaatjes op de markt. Kost ongeveer €10.