Hoe hoog mag de bloeddruk van een man zijn?

Ik weet dat er verschil zit in de hoogtes van de bloeddruk bij de man en de vrouw , die van mijn man was vandaag 90.150 dat is te hoog maar hoe hoog mag ie zijn , ik weet ook wel dat het niet te extreem hoog is en dat ie morgen of overmorgen weer moet laten meten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (6)

Dat is ook afhankelijk van de leeftijd van je man.
Mijn man is 60 jr en heeft een bloeddruk van 80/130. Volgens de cardioloog is dit zeer goed.
Voor jonge mannen mag de bovendruk wel wat minder zijn dan 130.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed is een onderdruk van onder de 90, rond de 80. 150-90 is niet om je echt zorgen om te maken. Mijn advies zou zijn om het de komende dagen nogmaals te meten en als het nog wordt even langs de huisarts te gaan.

Bloeddruk is een momentopname en kun je eigenlijk alleen echt goed meten als je een uur niet gegeten hebt en een kwartier niet hebt ingespannen.

Toegevoegd na 55 seconden:
nog wordt in de 1e alinea moet zijn 'nog hoger wordt'.
13 jaar geleden
Een normale bloeddruk is volgens de wereld gezondheidsorganisatie een systolische bloeddruk van minder dan 140 mmHg en een diastolische bloeddruk van minder dan 90 mmHg.

Het is dus nog niet alarmerend bij je man :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemiddelde bloeddruk van een man 80-150 .
Maar er moeten wel eerst meerdere metingen zijn verricht
om een juiste bloeddruk te kunnen meten .
De worden normaal 2 metingen verricht en de tweede meting is vrijwel altijd lager dan de eerste .
Dat komt door de spanning .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De streefwaarden zijn voor mannen, vrouwen, jongeren en ouderen hetzelfde, ook al hebben ouderen gemiddeld een hogere bloeddruk. Bloeddruk is altijd een momentopname. Het is dus een goed advies om bij een afwijkende druk binnen korte tijd nog eens of een paar keer te meten. Schommelt de bloeddruk veel dan geeft een 24-uurs meting een beter beeld.

Systolisch diastolisch
Optimale bloeddruk - 120 - 80
Normale bloeddruk - 130 - 85
Hoognormale bloeddruk 130-139 85-89
Graad 1 hypertensie 140-159 90-99
Graad 2 hypertensie 160-179 100-109
Graad 3 hypertensie 180 of meer110 of meer
Geïsoleerde syst.hypert. 140 of meer - 90
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest simpele antwoord is dat de bloeddruk niet te hoog mag zijn.
Maar wat is te hoog?
Bij een gezond mens kan dit al wisselen. Het hangt af van de leeftijd, moment van de dag (bij het wakker worden is de bloeddruk lager dan vlak na inspanning) en of men bij de arts (witte-jas-effect) of thuis wordt gemeten.
Het hangt ook af van het type bloeddrukmeter (polsbloeddrukmeter of manchetbloeddrukmeter) en het maakt ook uit of het een geijkte bloeddrukmeter betreft.
De gemiddelde normaalwaarden kan men overal op internet vinden en kunnen als leidraad gelden.
Tegenwoordig oordeelt men niet meer zozeer op één enkele gemeten waarde, maar let men meer op de trend per dag of week of weken.
De waarde 150/90 is op zich niet verontrustend.