Hoelang per dag is het licht op Mars?

Hoeveel uur per dag is er licht op Mars te vinden, en hoeveeel uur is het pikdonker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Een "dag" (de periode die de planeet erover doet om rond zijn eigen as te roteren) op Mars is bijna gelijk aan de aardse dag: 24 uur, 39 minuten en 35,244 seconden. De hoek van de rotatieas van Mars met zijn baanvlak (de obliquiteit) is 25,19°, bijna gelijk aan die van de Aarde. Het gevolg is dat ook Mars seizoenen kent, hoewel ze op Mars bijna tweemaal zo lang zijn(vanwege de langere omlooptijd rond de zon).

Het is dus moeilijk te zeggen hoe lang het ligt en hoe lang het donker is op mars. Het is vergelijkbaar met aarde. Het ligt eraan waar je op mars bent en welk seizoen.

Toegevoegd na 12 minuten:
En ligt=licht haha..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
langleven wikipedia :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderaad ik zal de link er nog even bijzetten:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Omdat Mars rond de zon draait, is er net als op aarde altijd wel ergens licht op Mars (zonsverduisteringen daargelaten).
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Hoe kun je nou een zonsverduistering hebben op Mars - door *wat* zou de zon dan moeten worden verduisterd?
Cryofiel
13 jaar geleden
(Overigens is de min niet van mij.)
bamibal
13 jaar geleden
Door zijn twee manen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mars_(planeet)#Manen
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, dat wist ik: Phobos en Deimos (Schrik en Vreze). Maar die zijn veel te klein om de zon te kunnen verduisteren. Ze werpen geen schaduw op het Marsoppervlak.
Dat weet niemand exact