Als je door een tekenbeet een rode cirkel om die beet hebt, gaat die dan weg na een antibiotica cuur? En wat moet je met antibiotica?

Slikken of op de beet leggen? Dank je! PS: En hoe lang duurt het voor die rode cirkel weg gaat?

Toegevoegd na 5 minuten:
Het antwoord van slikken weet ik al.
Maar hoe lang duurt het voordat die rode cirkel weg gaat???

Toegevoegd na 5 minuten:
Het antwoord van slikken weet ik al.
Maar hoe lang duurt het voordat die rode cirkel weg gaat???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Die cirkel is niet iets wat blijvend is, dus die gaat sowieso wel weg.
Die cirkel is echter wel een teken dat de teek waarschijnlijk besmet is met de bacterie die bij mensen de ziekte van Lyme veroorzaakt. Vaak heb je namelijk helemaal geen rode cirkel na een tekenbeet.
Als je een tekenbeet hebt met een rode cirkel eromheen moet je daarom altijd naar de huisarts gaan. Hij (of zij) zal dan kijken wat nodig is en dan kan het inderdaad zo zijn dat je antibiotica krijgt voorgeschreven.
Mocht je - met of zonder rode cirkel om de beet heen - klachten krijgen na de beet, zoals koorts, spierpijn, nekpijn, dan moet je ook snel naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je antibiotica voorgeschreven hebt gekregen, staat op de verpakking welke dosering je volgens de huisarts moet nemen. Over het algemeen moet je het slikken.

Maar ga niet aan de gang met een kuurtje dat je nog hebt liggen! Als je niet naar de huisarts bent geweest, ga dan alsnog!
13 jaar geleden
Geen idee hoe lang geleden het is gebeurd,maar bij zulke beten MOET je altijd onmiddellijk met spoed óf naar de huisarts óf heel secuur de angel / laten/ verwijderen met een speciale teken/pen te koop bij elke huishoudelijke artikelenzaak en apotheek. Het kopje plaatst men dan op de plek,waar de angel zichtbaar is en zuigt als het ware die angel er uit..en t liefst zonder af te breken. Bij nonchalant handelen bestaat de kans op de Ziekte van Lyme !!

Sterkte en groet : Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Lyme-ziekte kenmerkt zich door het ontstaan van een rode kring op de plaats van de beet, welke langzaam groeit. Tijdens het groeien van de kring wordt het binnenste deel van de rode kring weer bleek. Mocht een teek inderdaad het slachtoffer hebben besmet (en dus een dergelijk kring hebben achtergelaten), dan kan de bacterie in de bloedbaan van het slachtoffer nare gevolgen hebben.

De rode kring verdwijnt normaal gezien binnen enkele weken.

Maar dat wil niet zeggen dat het gevaar geweken is.
Het kan voorkomen dat de ziekte zich pas vele maanden later manifesteert.
Daarom raden sommige mensen aan om op de datum van 6 maanden na de beet, in je agenda te schrijven dat je een half jaar eerder door een teek bent gebeten. Voor het geval je het dan al vergeten bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antibiotica is om in te nemen. Je huid is nog het minst belangrijke, het gaat erom de borelia bacterei die door de teek wordt overgebracht, te bestrijden en dit is een zeer hardnekkige bacterie met een goed overlevings-mechanisme.
De beste vooruitzichten op goed herstel heb je als je al heel snel met antibiotica kunt beginnen. Hoe eerder het ontdekt wordt dat de teek geïnfecteerd was, hoe groter de kans dat de infectie met succes kan worden bestreden.

De Nederlandse richtlijnen voor behandeling (CBO) adviseren, afhankelijk van de fase van ziek zijn, van 14 dagen tot een maand. In veel gevallen lijkt dit afdoende, maar uit de praktijk blijkt dat deze behandeling niet altijd voldoet om de besmetting te bedwingen. Er kunnen nog een tijdje 'restklachten' voorkomen die erop kunnen duiden dat de behandeling niet afdoende was en dan kan een langere behandeling nodig zijn.
De CBO richtlijnen geven de ruimte af te wijken en te kiezen voor langere behandeling.
amc
13 jaar geleden
Ik hoop voor jou dat dit een hypothetische vraag is.

Er is in Nederland nog heel weinig bekent over de ziekte van lyme en de behandeling staat nog maar in de kinderschoenen.
Waar ze in andere landen een antibiotica kuur van een jaar voorschrijven (met alle bijverschijnselen) geven ze in hier slecht 14 dagen tot een maand.
Ik ken iemand die na een tekenbeet (met rode kring) direct is behandeld door de huisarts en nu na anderhalf jaar meedoet aan een onderzoek in Nijmegen.
Tijdens dat onderzoek kijken of het zin heeft de behandeling te verlengen of dat dat niet nodig is.
voor meer informatie kun je kijken op de site (zie bijgevoegde link)