Wat zijn de gevolgen (op langer termijn) van overmatig suikergebruik?

Ik ben een enorme zoetekauw en probeer van deze 'verslaving' af te komen. Behalve het avondeten zijn er weinig momenten dat ik iets nuttig zonder suiker. Door vroegtijdig de gevolgen in te zien hoop ik mezelf hiervan af te krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Verstandig van je dat je wilt weten wat de gevolgen kunnen zijn. Natuurlijk heb je de voor de handliggende gevolgen als overgewicht en tandbederf. Maar vooral overgewicht leidt ook tot allerlei andere klachten, je krijgt minder plezier in bewegen omdat het allemaal niet zo gemakkelijk meer gaat, en daardoor verergert het overgewicht weer. Overgewicht kan leiden tot bijvoorbeeld hartklachten.
En overmatig suikergebruik kan ook tot gevolg hebben dat je diabetes krijgt. Er zijn steeds meer jonge mensen (en kinderen!) die de vorm van diabetes hebben die normaal alleen bij ouderen voorkomt, door overmatig suikergebruik.
Dus het is verstandig om je eetpatroon aan te passen en op zoek te gaan naar gezonde dingen die je ook lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nadelen van suiker
Geraffineerde suikers leveren geen enkele vitamines of voedingswaarden.
Suiker laat je bloeddruk stijgen.
Suikergebruik veroorzaakt op lange termijn stress.
Je wordt er vermoeid en neerslachtig (futloos).
Suiker verstoort je natuurlijke nachtrust.
Je geraakt rusteloos. Of je voelt je vlug moe.
Je krijgt gemakkelijker ontstekingen in je lichaam, suiker is ook slecht voor botten.
Suiker maakt ziek; suikerziekte (diabetes) ;Obesitas (overgewicht); tandbederf, ...
Verstoorde bloedsuikerspiegel (stijging van het insulinegehalte) veroorzaakt evenwichtstoornissen, extreme moeheid, concentratiestoornissen ...
Suiker verstoort ons metabolisme en verkort de levensduur.
Bovendien heeft het gebruik van suiker ook een verslavend effect waardoor we er steeds meer van eten.

http://www.metabolisme.be/ongezonde-voeding/suiker-maakt-ziek-10-nadelen-van-suiker.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Symptomen door overmatig suikerconsumptie
Alles wat het menselijk lichaam consumeert moet worden afgebroken en omgezet in glucose, fructose, glycerine, aminozuren en vetzuren. Het brein kan op niets anders functioneren dan glucose (suiker). Suiker zit op natuurlijke wijze in tal van voedingsproducten, vooral in fruit. Door suiker echter overmatig te gebruiken, apart en (verstopt) in allerlei producten, zijn we er verslaafd aan geraakt en ondermijnen we onze gezondheid.

Elk van de volgende symptomen kan verband houden met een te hoge suikerconsumptie en een te hoog suikergehalte in het bloed: ongerustheid, bedwateren, tandbederf, depressiviteit, slapeloosheid, osteoporose, aanvallen, heesheid, prikkelbaarheid, diabetes, flauwvallen, moeheid, hartkwalen, zwakke afweer, transpiratie, jeuk, snelle hartslag, geheugenverlies, zwaarlijvigheid, zwakheid, vaginale jeuk (schimmelinfecties), en andere aandoeningen. Overmatig suikergebruik kan leiden tot allergieën, aandoeningen aan ogen, nieren en lever.

Suiker, een zware (onnodige) belasting voor het lichaam
Suiker is een koolhydraat (zoals groente, vruchten en aardappelen) maar dan van de slechte soort. Koolhydraten verteren gewoonlijk langzaam in het maagdarmkanaal alvorens ze in de vorm van glucose in het bloed worden opgenomen. Die trage afgifte is nodig voor een gezonde stofwisseling, dat wil zeggen opname in de darmwanden en in het bloed. Echter, bij een extra inname van suiker (snoep, suiker in thee, suikerklontjes enzovoort) komt er plots een te grote hoeveelheid suiker in het bloed.

De bloedsuikerspiegel stijgt en het lichaam wordt tot een noodreactie gedwongen. De alvleesklier gaat insuline afscheiden om de suikerspiegel te laten dalen en om de hoeveelheid bloedsuikers te helpen de cellen binnen te gaan. Bij een continu toevoer van suiker (bijvoorbeeld bij snoepen, overmatig suikergebruik of \'s ochtends zoete dranken of broodjes nuttigen) raakt ons lichaam ontregelt. Door de afwisseling van insulineafscheiding en daling van het bloedsuikerniveau ontstaan allerlei lichamelijke en psychische aandoeningen, zoals vermoeidheid in combinatie met een hongergevoel (hypoglycemie), flauwvallen, afwezigheid en nervositeit. De alvleesklier kan hierdoor overbelast worden. Er kan een storing in de stofwisseling ontstaan, zoals suikertekort, hetgeen zelfs tot suikerziekte of diabetes kan leiden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Teveel suiker leidt tot vorming van een 'sinaasappelhuid'.