Een niet-steriele ontsteking in een bot ontstaat doordat bacteriën via het bloed bij het bot komen, want het bot wordt wel doorbloed en kan zo dus toch geïnfecteerd worden.

Er bestaan ook zogeheten steriele ontstekingen, bijvoorbeeld door irritatie (zie je vaak bij bot_vlies_ontstekingen, als iemand bijvoorbeeld een tijdje verkeerd loopt door een blessure, kan het vlies van het scheenbeen gaan ontsteken doordat de spier die er tegenaan zit, te strak gespannen wordt) of door een trauma (bijvoorbeeld een kneuzing).