Met kapot licht op je brommer mag je niet rijden, zelfs niet overdag. Maar hoe zit het met de fiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
3.6K

Antwoorden (8)

Formeel mag dat niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fiets hoeft niet verplicht ligt, een mountainbike bv heeft vaak geennlicht (bij aankoop) er is dan dus geen technisch defect als het ware...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe mag je niet aan het verkeer deelnemen met kapotte verlichting, dus fietsen ook niet. Maar hoe wil je dat overdag controleren als je zonder ingeschakelde verlichting rijdt?

Toegevoegd na 3 minuten:
Je bent namelijk overdag onder normale weersomstandigheden niet verplicht overdag verlichting te voeren. De verlichting moet het wel doen, maar ik ben nog nooit overdag staande gehouden omdat ze mijn uitgeschakelde verlichting wilden controleren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Min 1 x overdag :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een bromfiets hoort het bij het voertuig en bij een kapot licht is die niet in orde. en daar mag je dan de weg niet mee op.

de fiets is geen gemotoriseerd voertuig en geldt dus niet dat hij 'in orde' hoeft te zijn. als je 2 lekke banden hebt, je stuur zit los en je licht is kapot, mag je nog steeds gaan rijden.

je dient wel verlichting te voeren als het donker is, maar dat mag bijvoorbeeld ook met een fietslamp die je op je stuur klikt of zelfs ergens op je lichaam bevestigt.

dus als je op deze manier verlichting voert mogen er wel 10 lampen op je fiets zitten die het niet doen, je mag nog steeds de weg op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk moet je licht wel vast zitten op je fiets, maar sinds vorig jaar of zo worden lampjes aan bijvoorbeeld je jas officieel gedoogd. Met andere woorden: Volgens de regeltjes ben je wel strafbaar, maar ze zijn al lang blij dat je zichtbaar bent.
Overdag hoef je geen fietslicht aan,
En op veel fietsen zit. Niet eens een lamp.
Zoals bij de mijne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een fiets mag je idd ook niet op een brommer rijden. Dat is veel te gevaarlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe zo mag dat niet , je hoeft toch geen licht te voeren overdag , zowel op brommer als op de fiets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel een brommer en scooter als een fiets moeten verlichting voeren:
In de schemering
In het donker
Bij slechte weersomstandigheden.

Bij goed zicht overdag hoeft het dus niet.

Je hebt de verlichting niet alleen om zelf te zien, maar vooral om gezien te worden door het overige verkeer. Dus voor je eigen veiligheid!
Het licht mag niet knipperen.

Bij een brommer en scooter moet de verlichting op/aan het voertuig zijn bevestigd, bij fietsers mag het tegenwoordig ook op de kleding, tas ed.