een botbreuk kan gevaarlijker zijn dan een zwelling, maar dit hoeft niet per definitie zo te zijn.

#botbreuk
aan botbreuken kunnen meer en andere risico's zitten dan aan een kneuzing (open botbreuk, botsplinters in ander weefsel, schedelbasisfractuur is ook een botbreuk, botranden die een ander weefsel doorboren met alle gevolgen van dien) .

een mooie goed te zetten botbreuk zal over het algemeen sneller kunnen genezen (enkel, pols, tussenwervelschijf niet zelden uitgezonderd)

#(zware) kneuzing
een kneuzing bestaat uit, of een combinatie zijn van beschadiging aan alle mogelijke weefsels zoals botten, spieren, bindweefsel of pezen.
vaak ontstaat er een ontstekingsreactie van het lichaam.

oedeem kan optreden, waardoor er een zwelling zichbaar is wat bewegingen kan beperken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kneuzingen heb je langer last van, jaren kun je daar last van houden.

Breuken zijn gevaarlijker voor de rest van je lichaam. Als je ene rib breekt kan je de achterliggende organen misschien door prikken / beschadigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij zijn kneuzingen doorgaans pijnlijker, maar minder gevaarlijk zoals hierboven reeds gezegd. Je kan er inderdaad wel wat langer last van hebben, hoewel plaatsen van breuken ook steeds gevoelig blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevaarlijker niet, lastiger wel. Breuken houd je vaak minder lang last van terwijl kneuzingen een langdurige kwestie kunnen worden. Zo heb ik bv begin december mijn pols zwaar gekneusd, vandaag is de EERSTE dag dat ik er geen last van heb, mede dankzij wat fysiotherapie. Een vriend van me brak drie weken na mij zijn arm en heeft al een paar weken nergens meer last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.
Zware kneuzingen zijn gevaarlijker dan botbreuken.
Bij zware kneuzingen kun je ook pezen en gewrichten beschadigen. Door een zware klap kunnen barstjes in pezen ontstaan, terwijl kraakbeen in gewrichten ingedrukt kan worden en zelfs kan scheuren. Een kneuzing kan tot een ontsteking leiden, waardoor je nog meer pijn krijgt en het gekneusde gebied kan zwellen. Zeer zware kneuzingen zijn zelfs levensgevaarlijk.
Bronnen: