Er is natuurlijk niet zomaar een 'winnaar' aan te duiden in deze. Een lettertype voor een boek kiezen moet je vergelijken met kleren kiezen. Wie leest het boek? Wat wil het boek uitdragen? Is het een boek dat zakelijk is, of juist ontspannen? Dat zijn de vragen die een goede typograaf zich eerst stelt bij het kiezen van een goed lettertype. Onderstaande link is een website die juist zo'n invalshoek heeft: je geeft eerst trefwoorden als 'warm' of 'serif' aan en vervolgens krijg je een hoop suggetsies van uitstekende lettertypes.

Wat je ook kan doen is naar een boekhandel of bibliotheek gaan en daar te bladeren in wat boeken. In de betere boeken staat altijd voorin vermeld wat voor lettertype is gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Good old 'Times New Roman'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik Garamond het mooist. En dan het liefst lettergrootte 11. Misschien is dit niet zo geschikt voor mensen met minder goede ogen, en lettergrootte 12 ziet er ook mooi uit.

Overigens zijn er verschillende soorten lettertypes, de 'computer-lettertypes'(zoals deze) en de lettertypes voor dingen die je van plan bent uit te printen, zoals bijvoorbeeld Garamond en het bekende Times New Roman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed lettertype is onzichtbaar. Lekker lezen zonder echt een statement te maken van het font. Ik snap dat het aantrekkelijk is om het boek een feel mee te geven door een bepaald lettertype te kiezen maar ik zou gewoon voor de klassiekers gaan.

De bekendere fonts:

Palatino Linotype
Book Antiqua
Georgia
Goudy Old Style
Adobe Garamond Pro
Bookman
Century Schoolbook

Allemaal leverbaar van Adobe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet zo heel veel uit, er zijn duizenden lettertypes, maar persoonlijk prefereer ik een schreefloze letter. Juist letters als Times New Roman leveren bij mij meer problemen op, maar waar hem dat aan ligt weet ik niet. Voor boeken maakt het ook weer minder uit dan voor de computer ; daar heb ik echt een grote voorkeur voor Arial en Verdana.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind Comic Sans MS en Book Antiqua erg mooi en duidelijk, maar of dat nu geschikt is voor een heel boek, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk zou ik gaan voor 'Microsoft San Sarif'...

Dit is een mooi strak lettertype dat naar mijn idee duidelijker leest dan bijv. 'Ariel', of 'Times New Roman'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind Georgia heel mooi. En niet te opvallend ofzo.