Hoe ontstaat werkeloosheid?

Als alle uitstaande vacatures in Nederland ( 150.000) ingevuld worden, zijn er altijd nog 160.000 mensen zonder werk. Er zijn te weinig banen, hoe komt dat?

Het theoretische geval dat er geen vacatures meer zijn. Al het werk wordt gedaan.

Ik schreef 'werkeloosheid', moet zijn 'werkloosheid'.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Antoni
14 jaar geleden
De juiste spelling van wat je bedoelt, is "werkloosheid". Werkeloos is iemand, die niets doet, als er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurt en er ingegrepen moet worden. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/907/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh sorry ik zal het edditen. Bedankt voor je oplettendheid. Ik wist het trouwens niet.

Het beste antwoord

Er is werkloosheid in onze samenleving omdat massaproductie zo goedkoop is. In een primitiever samenleving kun je zelf nog je eten en gebruiksartikelen produceren. Maar bij ons is het zelf verbouwen van een krop sla of het zelf maken van een stoel niet concurrerend met wat je in een supermarkt kunt kopen.
Arbeid is dus duur t.o.v. het product en om die reden is het bij geringere vraag niet meer lonend voor een werkgever om iemand in dienst te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als de economie krimpt, kunnen bedrijven niet meer genoeg winst maken (let op: geen verlies). Dus moet er gebudgetteerd worden. En personeel is dan een snelle stap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, hoe ontstaat schuld? Er is veel meer waarde en geld in Nederland dan dat er aan schulden uit staat, niemand hoeft dus eigenlijk schuld te hebben. Het gaat dus om verdeling. Mensen zoeken kennelijk naar een andere baan (of op een andere plek) dan dat er open staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om het theoretische geval dat alle banen vergeven zijn. De keuze van mensen telt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theorie telt niet
werkeloosheid is iets anders dan werkloosheid. werkeloosheid is gewoon geen zin hebben om te werken en met je hoefijzers omhoog met een pilsje je hand en de andere in je broek voor de tv hangen omdat je lui bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat het theoretisch is, maar je voorbeeld kan niet. Als alle vactures ingevuld worden stijgt de koopkracht van (sommige) mensen. Daardoor moeten bedrijven hun productie opvoeren en nieuwe arbeiders aannemen en zullen ze lonen verhogen. Een loonstijging kan echter weer leiden tot structurele werkloosheid, waardoor het weer van het begin af aan begint. Lijkt mij.

Toegevoegd op 17-06-2009 23:17:31
Overigens is de soort werkloosheid waar jij het nu over hebt kwantitatieve structuurwerkloosheid, wat inhoudt dat er te weinig arbeidsplaatsen zijn. Dit kan ontstaan door een tekort aan (uitbreidings)investeringen of zelfs deinvesteringen (die optreden als bedrijven failliet gaan).

Ook kan jou soort werkloosheid ontstaan door diepte-investeringen, waarbij werknemers vervangen worden door machines.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat economisch slecht. Dus bedrijven krijgen minder orders. Dus moeten ze het werk met minder mensen doen en/of moeten ze bezuinigen met uitgaven. Met andere worden bedrijven hebben minder mensen nodig en dus daalt het aantal banen/vacatures. Als het aantal ver daalt dan ontstaat er een toename van de werkloosheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een kwestie van vraag en aanbod.
Men heeft het dan ook over de arbeidsmarkt.
De arbeidsmarkt is een economische en sociologische benaming voor de interactie tussen vraag naar en aanbod van arbeid. In het algemeen is er niet een daadwerkelijke centrale, gereguleerde marktplaats waarop vragers en aanbieders elkaar fysiek ontmoeten. Hier zijn uitzonderingen op. Zo zijn er soms plaatselijk door een gemeente of een arbeidsbureau banenmarkten georganiseerd, veelal exclusief gericht op werklozen.

Net als op andere markten komt ook op de 'arbeidsmarkt' een prijs tot stand: het loon dat de werkgever aan een werknemer betaalt voor diens arbeid. Vaak wordt ook het arbeidsaanbod van zelfstandigen tot de arbeidsmarkt gerekend.