zijn de volgende groenten en fruit giftig voor katten?

Een van mijn katten is een beetje abnormaal =) Die eet (naast haar gewone premium voer en af en toe een temptation) graag groente en fruit. Van tomaat en aardappelschillen weet ik dat t giftig is maar de volgende dingen kan ik niet terugvinden in de lijst met latijnse namen. weet iemand het misschien?

kiwi (zowel de binnenkant als de schil)
peer (zowel binnenkant als schil)
banaan( zowel binnenkant als schil)
de witte draadjes uit het midden van mandarijn en sinaasappel.
sla
rauwe andijvie
wortel
tauge
spinazie (iglo)

DIt wil ze allemaal heel graag eten (en heeft t ook meerdere keren "gevangen" uit de vuilnisbak, schroomt ook niet het uit mn handen te snaan als ik het eet.

Ze krijgt verder voldoende te eten.

Toegevoegd na 32 minuten:
nog een kleine aanvulling nu ik toch bezig ben...
patatje joppie chips
valess burger
kikkererwtenburger

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.4K
Kimath
13 jaar geleden
Zo'n kat heb ik ook :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bieslook zou giftig zijn voor katten, maar toen ik mijn katten net kreeg, heeft een er in een nacht m'n complete pot bieslook afgegraasd, en ook nu nog is alles waar bieslook in zit niet veilig voor hem (en zijn zus, maar die eet geen rauwe bieslook, wel augurken en gister zat het idiote beest lekker mosterd op te vreten...).

Het beste antwoord

De genoemde groente en fruit is allemaal niet kwalijk. Bij grote hoeveelheden kan wel diarree of overmatige gasvorming optreden, vooral van koolsoorten.
De chips is eigenlijk te zout, dus probeer dat te beperken, want het is slecht voor de nieren.
De vleesvervangers zijn op zich prima, maar als ze gebakken zijn, kunnen ze teveel vet en/of zout/kruiden bevatten. Dus ook met mate.
Als ze echt zo gek op groente is, geef haar dan elke dag een stuk komkommer, zit weinig in, maar bevat lekker veel vocht. Dat is weer goed voor de nieren.

Is ze trouwens heel erg gefocust op eten, zo erg dat ze helemaal 'gek' wordt, maar is ze daarentegen wel slank en wellicht al wat ouder, laat dan haar schildklierwaardes eens checken bij de dierenarts. Misschien heeft ze hyperthyreoidie.

Toegevoegd na 20 uur:
Voor de zekerheid, even de potentieel wel giftige voedingsmiddelen op een rijtje: chocola, avocado, druiven/krenten/rozijnen, macademianoten en alliumsoorten (ui, bieslook, knoflook, prei),
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

onze katten eten gewoon alles (net als onze honden) en ze hebben er geen last van ij ons is het zelfs zo als je een pan met vlees op het fornuis laat staan er een kat in gaat hengelen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van kiwi ben ik niet zeker, maar verder zit er niets bij dat giftig is voor je kat.
geen stress dus als hij wat steelt, maar probeer het wel binnen de perken te houden.
zeker die chippies zijn niet goed voor je kat.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor jouw antwoord, klopt, chips is helemaal niet goed.. ze krijgt het ook niet, maar je jat het zo uit de kast, klauwt de zak open en tadaa. Ze doet hetzelfde met een bakje temptations hoor... staat ook nergens veilig... Onze keuken is nogal raar en de voorraadkast is op een losse hoek,, dus een slotje zonder gaten boren doe je niet, maar boren in de keuken van een huurhuis ook niet... Inmiddels liggen de helft van de boodschappen al in mn kledingkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor jouw antwoord, klopt, chips is helemaal niet goed.. ze krijgt het ook niet, maar je jat het zo uit de kast, klauwt de zak open en tadaa. Ze doet hetzelfde met een bakje temptations hoor... staat ook nergens veilig... Onze keuken is nogal raar en de voorraadkast is op een losse hoek,, dus een slotje zonder gaten boren doe je niet, maar boren in de keuken van een huurhuis ook niet... Inmiddels liggen de helft van de boodschappen al in mn kledingkast.
In aanvulling op wat anderen al schreven: als een kat zulke vreemde eetgewoontes heeft zou ik met haar naar de dierenarts gaan voor nader onderzoek; er kan sprake zijn van een medische oorzaak. Katten kunnen ziek zijn zonder dat je verder veel aan ze merkt, ze zijn helaas erg goed in het verbergen van pijn en ziektes.
Elles Nijssen kattengedragsdeskundige