Hoeveel verdient een Tweede Kamerlid? En hoeveel uur moet hij hiervoor werken?

Ik ben bezig met een werkstuk over de Tweede Kamer en deze vraag moet ik beantwoorden. Kan alleen nergens iets hierover vinden...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.9K

Het beste antwoord

Een kamerlid werkt zoveel uren als hij/zij wil.

Als kamerlid ben je verplicht om bij slecht een enkele zitting van de kamer te zijn, namelijk die waar je officieel ingezworen wordt. Als je daarna geen zin meer hebt, dan kom je niet.

Aan de andere kant, als je elke dag aanwezig wilt zijn, overal over wilt kunnen meepraten en verder geen leven hebt kun je er ook makkelijk 120 uur per week mee bezig zijn.

Voor kamerleden die als onderdeel van de partij gekozen zijn ligt er vanuit de partij een verplichting op een bepaalde werkdruk. Niet zozeer in uren, maar in kennis over een onderwerp en aanwezigheid bij die debatten.

Daarnaast besteden de meeste kamerleden ook behoorlijk wat tijd aan overleg met de achterban, aan het nieuwe stemmen werven, aan interviews en dergelijke. Dit zijn allemaal dingen die niet zozeer onderdeel zijn van de baan, maar die wel impliciet verwacht worden.

Alles bij elkaar zijn dat nogal wat uren. Een gemiddeld kamerlid zal eerder 60 uur, of meer per week werken dan 40.

--
Over salaris overigens, de sp kamerleden moeten een deel van hun salaris inleveren aan de partij zodat zij niet meer dan modaal verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

€ 7.168
leden van de Tweede Kamer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zover ik weet verdient hij niets maar krijgt hij wat en zijn er geen vastgesteld aantal uren dat hij aanwezig moet zijn.
Wat hij krijgt ligt rond de € 7000/maand.