Waardoor en waarom moet je eigenlijk scheten laten en waarom stinken sommige scheten?

Misschien een rare vraag maar vroeg het me gewoon af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Het lichaam is één fantastische chemische fabriek, waarin alle processen een minimum aan ruimte innemen.

Bij de spijsvertering alsmede bij het verbranden van voeding komen er diverse gassen vrij.

Het ene voedsel geeft andere gassen als 'bijproduct' dan het andere voedsel.

Die gassen moeten het lichaam via het darmstelsel verlaten omdat ze een rest en bijproduct vormen.

'Bijproducten' dus die verder voor het lichaam geen andere functie hebben dan b.v. de druk op de urineblaas en die op de anus te geven teneinde de aandrang te kunnen versterken. Maar dit even terzijde.

De vrijkomende gassen hebben alle een andere oorsprong en zijn daarom ook alle verschillend. Daarom ook ruiken ze verschillend.

Als jij bijvoorbeeld een keuken binnenstapt, kun je toch ook al vaak ruiken welke groenten daar staat te koken.

En die geur van die groenten komt niet overeen met die van vers brood..in een bakkerij.

En die twee samen zijn weer totaal anders van geur dan b.v. de wind, het gas dus, die jouw lichaam noodzakelijkerwijs zo af en toe verlaat.

Die geur dus waarvan je omgeving niet echt mee geniet..lijkt mij..haha.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zijn gassen van bacterieeen in je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gas vorming in je darmen, vaak door eten van bonen ..en eieren
ze stinken omdat t eten verteerd in je darmen ja....en dat kan soms onaangenaam rieken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scheten zijn inderdaad gassen uit je lichaam en door het eten van bonen komen die gassen gemakkelijker weg. De stank regel je zelf. Hoe meer vet je eet hoe erger die gassen stinken. Dus geef je partner vooral veel groente en fruit en geen vet dan heb je geen last van de stank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe moet je van alles wat we eten en drinken scheten laten. Het is zelfs normaal om per dag iets minder dan 2 liter gas uit je kont te laten ontsnappen. Zeg zo’n 15 tot 20 stuks per dag. Als we eten gaat er lucht mee de maag in. En dit moet er ook weer uit. Dus als er de volgende keer iemand een boertje laat moet je misschien maar niet klagen. De lucht moet er sowieso uit, op wat voor manier dan ook.

De grootste vraag is, waarom een scheet zo stinkt. Dat komt door de bacteriekoloniën in de dikke darm. Tijdens het proces van het omzetten van onze maaltijden in nuttige voedingsstoffen voor het lichaam, produceren deze bacteriën een bijproduct wat waterstofsulfide wordt genoemd. Dit ruik je ook bij rotte eieren! De gasproductie verschilt echter van persoon tot persoon. En is voornamelijk afhankelijk van wat men eet.

De soorten voedsel die het meeste gas voor de scheet helpen produceren zijn:
Fructose
Komt voor in uien, mais, granen en zelfs peren.
Lactose
Komt voor in melk en wordt toegevoegd aan brood en ontbijtgranen.
Raffinose
Het geheime ingrediënt in bonen, broccoli, bloemkool, asperges en andere groenten. (In Amerika kun je een product kopen, Beano genaamd wat de gasproductie tegengaat.)
Sorbitol
Dit zit in bijna alle fruitsoorten. Onverteerbare suiker die ook wordt gebruikt als kunstmatige zoetstof. Denk aan kauwgum en light dranken.
Voor de rest
Vezelrijke producten en zetmeel. Van vet en eiwitten hoef je geen scheten te laten maar ze doen er langer over om verteerd te worden waardoor de bacteriën langer de kans krijgen om de andere ingrediënten te laten stinken.

De top 10 scheet producten
1.Eieren
2.Bier
3.Bruine bonen
4.Broccoli
5.Uien
6.Bloemkool
7.Zoetstoffen
8.Varkensvlees
9.Mais
10.Friet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan liggen aan wat je eet! uien,bruine bonen,scherpe kruiden. of het is iets met je darmen, je kan dikke darm syndroom hebben. als je er niet uitkomt? en je vind het erg genant,moet je een bezoekje aan je huisarts brengen veel sterkte