Wat kan de oorzaak zijn als 1 radiator niet warm wordt.

In mijn gelijkvloerse woning wordt de radiator in de woonkamer niet warm. Alle andere volledig. Ik heb getracht hem te ontluchten, dit gaf geen effect, hij is enigszins verbonden met de radiator in de aangrenzende kamer, die heb ik ook ontlucht, daar kwam wel wat lucht uit.

Keteldruk is goed.

Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
226.3K

Het beste antwoord

Ik heb precies hetzelfde gehad. Alles geprobeerd, ontluchten, even tegen de verwarming aantikken (om luchtbel te verwijderen) enz. enz. Niets hielp.

Ik kreeg toen een tip van een vriend van mij. Zet alle radiatoren uit, behalve de verwarming die het niet doet. Die zet je helemaal open. Dan zet je de thermosstaat in de kamer aan. Dan zal die ene verwarming trachten het hele huis te verwarmen. Dan wacht je ongeveer 7 minuten. Bij mij werd de radiator toen warm. Ik heb toen weer alle verwarmingen aangezet en de desbetreffende radiator ontlucht. Probleem was toen opgelost! Waarschijnlijk zat er dus een luchtbel in die even wat druk nodig had, wie zal het weten?
Hoop dat het jou ook lukt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Kijk een of het ontluchtingsventiel wel 't hoogste punt is van die radiator. Vaak helpt het dan als je de radiatorplaat aan die kant van de nippel een beetje opdrukt. Kan de eventueel aanwezige luchtbel het ventieltje bereiken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zinsnede "enigzins verbonden" baart mij zorgen. Hij is verbonden of niet. Hij kan wel op de verkeerde manier verbonden zijn. Deed hij het eerder wel?
Zit er een thermostaatkraan op? Is die mogelijk kapot?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, met enigszins verbonden bedoel ik dat de buizen van de verwarming van de woonkamer door de muur naar de naastelegen kamer gaan, daar uitkomen op verticale buizen die naar de volgende verwarming gaan maar ook meteen een andere kant opgeleid worden naar de rest van het huis.
Hij doet het al jaren prima en geen thermostaatkraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- is niet van mij hoor
Als de hele verwarming het helemaal goed doet, door het hele huis, en 1 radiator niet, dan zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden :

- er zit teveel lucht in ; dan moet je hem ontluchten
- de thermostaat is kapot. Dan moet je de thermostaatkraan vervangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en als hij het NOOIT goed gedaan heeft, kan hij ook verkeerd zijn aangesloten. Het warme water moet bovenin de radiator komen, en niet onderin. Wij hebben hier in huis een paar radiatoren die van onderaf verwarmd worden, en wat je ook doet, die worden NIET warm. Dat is echter niet meer een doe-het-zelfklusje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijder de kraan en klop een paar keer met een hamer naast het ventieltje dat daar zit ,doe dit tot je het ventieltje kan induwen ev hier ook eens zacht op kloppen ...ziezo klaar is kees
13 jaar geleden
ligt er aan hoe de aansluitingen zitten ,zit een aansluiting onder en de andere boven?warm dient boven in en retour leiding moet onderaansluiting hebben,dan wordt het water door de hele radiator getransporteerd.had bij mij de aansluitpunten onderaan zitten,maar dan loopt het water van links naar rechts en werd alleen van onder warm.dat was bij mij het probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag heeft betreffende radiator voorheen wel goed gefunctioneerd???
Ik heb aangenomen dat de water druk in het CV systeem op bv 1,5 - 2 Bar staat indien niet zo dan bij vullen.

Begin met de verst afgelegen radiator dicht te draaien en daarna b.v. 5 min de minder verste gelegen radiator ga zo door tot dat alle radiatoren behalve de radiator die geen warmte afgeeft dicht zijn
Zet de thermostaat op bv 25 graden nu gaat alle warmte naar die radiator die geen warmte gaf.Een andere mogelijkheid is dat de radiator kraan intern op dicht staat. Sommige kranen hebben 2 afstelmogelijkheden
Indien dit niet helpt heb je mogelijk een stromings probleem of zijn heen en retour leiding verkeerd gemonteerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon de andere radiatoren een beetje dichter draaien en deze wijd open .Want het circulerende water zoekt de weg van de minste weerstand en dan loopt deze wel gewoon mee.Ik heb hier twee radiatoren zitten waarvan ik ook de ene dichter knijp anders warmt de andere ook niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee weken geleden heb ik precies het zelfde gehad,en de verwarmingsmonteur gebeld en die vertelden in eerste instantie aan de telefoon het zelfde, ontluchten.Dit hielp niet en kwam toen langs.Het was zo opgelost,er zat inderdaad lucht in de leidingen terwijl ik die ontlucht had.Maar boven waar de ketel staat zit een bocht in de leiding(dus boven de ketel)daar zat de lucht en ook de nippel waar je kunt ontluchten,dus niet bij de radiatoren.En als je die ontlucht moet het goed komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie nu gelijkvloers,maar je hebt dan toch een ketelen daar boven een leiding als het goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel mogelijkheden al langsgekomen.
Onze suggestie: Eerst maar eens controleren of ie überhaubt wel warm kan worden. Draai alle andere radiatoren dicht en draai alleen de betreffende radiator open. Wanneer deze dan wel warm wordt is er iets af te stellen in de doorstroming van het radiator systeem. "Waterzijdig inregelen" heet dat. Is wel iets voor een goede en de ervaren, terzake kundige installateur. Velen doen bij de montage van radiatoren niets anders dan deze aan te sluiten zonder met de afstelling van het systeem als geheel rekening te houden.
Mocht de radiator ook als alle andere radiatoren dicht zijn toch niet warm worden... dan is deze: Of verstopt, of er zit aan de retourzijde van de radiator misschien een ventieltje dat dicht staat. Meestal zijn deze draaiventieltjes verstopt achter een dop. Na het verwijderen hiervan kunnen deze ventieltjes losgedraaid worden met behulp van een inbussleutel.
Voor de juiste beoordeling van de situatie zouden een paar foto's op dit forum een beter beeld van de situatie geven. Succes.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
(Voor wie hier zoals ik na 10 jaar op kom:) Ik kan bevestigen dat als het nog niet lukt na ontluchten het volgende werkt:
thermostaatkraan losdraaien (dit kan gewoon met de hand) pinnetje dat tevoorschijn komt proberen induwen tot het terug vlot op en neer beweegt (1 tot 2mm). Ik heb er weinig subtiel frontaal met een hamer opgeslagen, hoorde een klein stukje vuil vallen (kalk, roest, ... ?) en klaar was kees!