Welke E-nummers bevatten dierlijke vetten?

Bijv. E471 ik heb begrepen dat deze dierlijke vetten kan bevatten maar er staat bijna nooit bij vermeld of het dierlijk is of plantaardig moet je dan bij ieder product de fabrikant gaan bellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

E-nummers die mogelijk afkomstig zijn van dierlijk vet:
304, 312, 422, 431-436, 442, 470-477, 479b, 481-483, 491-495, 570.
Deze stoffen kunnen afkomstig zijn van dierlijk vet, maar kunnen ook van plantaardige afkomst zijn. Er wordt gezegd dat de meeste hiervan in de praktijk meestal of bijna altijd plantaardig zijn. Als je het zeker wilt weten, moet je het inderdaad de fabrikant vragen. Het is alleen lang niet altijd makkelijk informatie te krijgen van hen, vaak kopen ze die stoffen bij andere bedrijven, en weten ze niet hoe het gemaakt is, en medewerkers van de klantenservice weten het vaak al helemaal niet.

Daarnaast zijn er nog andere E-nummers die mogelijk of zeker van dierlijke afkomst zijn, maar dat zijn volgens mij geen vetten.
Er zijn een heleboel websites met lijstjes van welke E-nummers altijd dierlijk en mogelijk dierlijk zijn. Sommige E-nummers zijn altijd dierlijk, sommige zijn altijd plantaardig, en sommige kunnen beide zijn. Van sommige E-nummers die mogelijk dierlijk zijn, is bekend dat zij bijna altijd dierlijk zijn, of juist bijna nooit.

De website food-info van de Universiteit van Wageningen wordt vaak gebruikt als bron voor welke E-nummers dierlijk zijn; deze is wel uitgebreid, maar niet consequent, staat vol fouten en is niet up-to-date.
De Vegan Society, Nederlandse Vereniging voor Veganisme, Ethisch Vegetarisch Alternatief, en tal van andere websites hebben ook lijstjes. De informatie van die verschillende lijsten verschilt en is lang niet alle zijn up-to-date.

Ik ben samen met een paar anderen voor een van deze organisaties aan het werken aan een nieuwe lijst. Wij hebben alleen de E-nummers genomen die ook in Nederland toegestaan zijn. We zijn nog niet klaar, maar voorlopig is dit onze lijst van alle (mogelijk) dierlijke E-nummers, dus niet alleen dierlijke vetten:
(101) (101i) (101ii) 104 !120 160 161b 161g 234 252 (270)
304 304i 304ii 312 322 (325) (326) (327) (341iii) 422 431 432 433 434 435 436 442 445 470 470a 470b 471 472 472a-f 473 474 475 476 477 479b 481 482 483 491 492 493 494 495
570 (585) (620-625) 626-635 640 !901 !904 920 921 !966
!1000 !1105 1517 1518
De e-nummers met een uitroepteken ervoor zijn altijd dierlijk, de e-nummers tussen haakjes kunnen theoretisch dierlijk zijn, maar zijn dat in de praktijk eigenlijk nooit, de rest kan dierlijk zijn, maar kan ook plantaardig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De grondstof van E471 kan zowel van dierlijke als van plantaardige oorsprong zijn maar als additief is het vrijwel altijd een puur chemisch product. Grote kans dat de fabrikant van het voedingsmiddel het ook niet weet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hetzelfde geldt voor E472a t/m f. Ook cochenille (E120), een rode kleurstof, kan van dierlijke (luizen) oorsprong zijn maar ook chemisch gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn er een hele lijst:
E120
cochenille, karmijnzuur, karmijn
rode kleurstof van de achterlijven van een schildluizensoort
E120ii
cochinelle extract
rode kleurstof van de achterlijven van een schildluizensoort
E153
houtskool, kool, koolstof, carbo medicinalis
zwarte kleurstof uit verbrand organisch materiaal waaronder vlees
E161g
canthaxanthine
gele kleurstof uit vis- en schaaldieren en flamingoveren
E203
calciumsorbaat
conserveermiddel

E213
calciumbenzoaat
conserveermiddel

E227
calciumwaterstofsulfiet, calciumbisulfiet
conserveermiddel
E252
kaliumnitraat (salpeter)
conserveermiddel uit plantaardig en/of dierlijk afval
E302
calcium-l-ascorbaat, calciumascorbaatdihydraat
antioxidant
E341a,b,c
calciumfosfaat
voedingszuur

E375
nicotinezuur
voedingszuur uit plantaardige en dierlijke bronnen
E404
calciumalginaat
verdikkingsmiddel

E408
furcelleran, furcellariagom
verdikkingsmiddel

E422
glycerol, glycerine
emulgator, stabilisator uit dierlijk en plantaardig vet
E430 tem E436
vetzuuresters van polyoxyethyleen
emulgator, stabilisator

E470 a,b
zouten van vetzuren
emulgator, stabilisator
E471
mono- en diglyceriden van vetzuren
emulgator, stabilisator, verdikkingsmiddel uit plantaardige of dierlijke vetten
E472a tem f
esters van E471
emulgator, stabilisator uit dierlijk en plantaardig vet

E473
suikeresters
emulgator en stabilisator
E474
sucroglyceriden, suikerglyceriden
emulgator, stabilisator uit plantaardige of dierlijke vetten
E475
polyglycerol- en glyceranvetzuuresters
emulgator, stabilisator uit plantaardige of dierlijke vetten
E476
polyglycerol polyricinoleaat
emulgator, stabilisator
E477
propyleenglycolesters van vetzuren
emulgator, stabilisator uit plantaardige of dierlijke vetten

(E478)
vetzuuresters
emulgator, stabilisator

E479(b)
thermisch geoxideerde sojaolie
emulgator, stabilisator uit plantaardige of dierlijke vetten
E481
natriumstearyol(-2-)lactylaat
emulgator, stabilisator uit plantaardige of dierlijke vetten
E482
calciumstearyol(-2-)lactylaat
emulgator, stabilisator uit plantaardige of dierlijke vetten
E483
stearyltartraat
emulgator, stabilisator

(E485)
gelatine, glutine, puragel
verdikkingsmiddel afkomstig van dierenhuiden en -beenderen
E491 tem E495
vetzuuresters van
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lang niet al deze stoffen zijn van dierlijke vetten, sommige zijn inderdaad (mogelijk) dierlijk, maar zijn geen vetten.
E153 mag volgens de wet alleen van plantaardig verbrand materiaal zijn.
E485 is vervallen.