bestaat er een middeltje tegen wintertenen en handen? Zo ja wat? En waar?

wintertenen, rode, dikke, jeukende tenen (ook handen), wat doe ik er tegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Antwoorden (11)

Wisselbaden kunnen helpen (warm/koud)

maar je hebt er ook wel zalfjes voor. Als het echt ernstig is dan kun je zelfs medicijnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ochtendurine
Een tip die op vele websites te lezen is, is het gebruik van urine op de handen en voeten. Het is echter niet bewezen dat urine de klachten vermindert, maar het tegendeel is ook niet aangetoond.

De kracht van urine, vooral ochtendurine, is waarschijnlijk de ammoniak die erin zit. Ochtendurine heeft dit sterker dan middagurine. U kunt uw urine opvangen in een bakje en met een wattenstaafje over de gevoelige handen en voeten smeren. Eventueel kunt u de handen en voeten inbinden.

Wisselbaden
Wisselbaden kunnen de pijn verzachten en verminderen. De handen en/of voeten worden dan om en om in een bakje water gedaan, drie minuten in warm water, 30 seconden in koud water. Het bad eindigt met warm water. Het koude en warme water om en om zorgt voor verbeterde doorstroming van het bloed.

Vaseline
Vaseline is een handig smeersel; het helpt tegen een droge huid, droge lippen, kraaienpootjes en droog (kroes)haar. Maar wist u ook dat vaseline de pijn kan verzachten van winterhanden en - tenen? De petroleum in vaseline houdt de huid lekker soepel. Hierdoor is de huid makkelijker te bewegen en minder gevoelig.

Rauwe aardappel
Op veel fora geven de ‘oma’s die raad weten’ het advies om rauwe aardappel op de vervelende plekken te smeren zodat de pijn wordt verzacht. Een rauwe aardappel? Ja, u leest het goed. Bij een hoop lichamelijke problemen zouden groentes en fruit uitkomst bieden. Zo ook de aardappel. Keihard wetenschappelijk bewijs voor de geneeskrachtige werking van de aardappel is er niet. Mocht u het willen proberen: het is aan te raden om de schil op de handen of voeten te leggen en er sokken of handschoenen omheen te doen.

Tips om de pijn en jeuk te verminderen
• Voorkom blootstelling aan kou. Draag lekkere warme sokken en handschoenen.
• Draag niet te krappe schoenen. Hierdoor voelen de geïrriteerde voeten alleen maar vervelender.
• Zijn je handen of voeten koud? Warm ze langzaam op, bijvoorbeeld door een voetenbad.
• Zorg ervoor dat je handen en voeten niet té warm worden. Doe deze dus niet op een hete verwarming of heet bad.

Duurt het te lang? Naar de huisarts
Hoe dan ook; welk huis-, tuin- of en keukenmiddel u ook gebruikt, vaak zijn de winterhanden en -tenen na een aantal weken weer verdwenen. Duurt het u echter te lang of maakt u zich zorgen? Ga altijd naar de huisarts. Deze heeft vele manieren om de pijn te verzachten of zelfs te laten verdwijnen. Ook hier zal de behandeling erop gericht zijn om de doorbloeding te verbeteren."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Abroflor helpt
Bent je gevoelig voor winterhanden en wintervoeten, draag dan warme, droge kleding die niet knelt. Wissel vochtige handschoenen, kousen en schoenen zo snel mogelijk om voor droge. Vermijd extreme temperaturen, zowel warm als koud. Ga dus nooit dicht bij een warme kachel zitten. Probeer bij jeuk krabben te vermijden, omdat stukkrabben van je huid tot verergering lijdt. Smeer de aangedane plekken in met Abroflor gel* om de pijn en de jeuk te verlichten. Abroflor bevordert de doorbloeding en vermindert de pijn, jeuk en roodheid..

het is een homeopatisch middel verkrijgbaar bij drogist of apotheek...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stimuleer de doorbloeding
Neem wisselbaden. Hou je voeten afwisselend 3 minuten in warm water en 30 seconden in koud water. Sluit af met warm water. Verder kun je je voeten masseren maar wees hiermee voorzichtig als je huid erg beschadigd is. Vermijd het dragen van sokken met een strak elastiek in de rand, dit belemmert de doorbloeding..

Bescherm je voeten tegen de kou
Voorkom dat je voeten blootgesteld worden aan de kou. Draag lekkere warme sokken. Of overweeg een paar Uggs aan te schaffen. Dit zijn speciale laarzen van schapenwol die je draagt zonder sokken. Het schapenwol zorgt voor een goed klimaat en mensen met wintertenen zeggen er veel baat bij te hebben..

Warm koude voeten niet te fanatiek op. Dus niet op een gloeiend hete verwarming of met te heet water. Draag ook geen sokken in bed, hierdoor kunnen je voeten 's nachts te warm worden..

Hou de huid soepel
Smeer je voeten in met vaseline of een andere vette creme. Dit houdt de huid soepel zodat zij minder snel zal beschadigen als gevolg van temperatuurverschillen..

Middeltjes tegen wintertenen
Een goed middel dat helpt tegen wintertenen en een betere doorbloeding van voeten en handen is VSM Abroflor.

PS: mijn oudtante (die er ook last van had) gooide altijd ochtendurine over haar aangedane ledematen. Vies, maar scheen erg goed te helpen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
glycerine.
vroeger hadden we een flesje met glycerine in huis als middel tegenwinterhanden.
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Is het eerste dat bij mij ook opkwam. Glycerine kamferspiritus. Het middel tegen wintertenen.
niko
13 jaar geleden
klopt ,dat van die kamferspiritus was ik vergeten.
ik heb ook dergelijke adviezen maar kijk eens op de volgende site, daar staan ook voedingsadviezen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/45482-wintertenen-wat-is-dit-voor-iets-en-wat-kun-je-er-aan-doen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weleda Cold Cream
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er worden ook injecties met vitamine D gegeven maar niet altijd met veel resultaat. Ik heb er zelf wel eens baat bij gehad, die winter had ik geen last.
Het is het proberen waard als je erge wintertenen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle genoemde middelen helpen. Maar ik merk zelf dat het inmasseren met een creme-een beetje vaseline mengen met je favorite bodylotion-dat juist door lang en stevig inmasseren ik ook goede resultaten boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe voorkomen?
De patiënt dient koude te vermijden en zich warm te kleden.
Regelmatig en voldoende bewegen tijdens koude
omstandigheden kan nuttig zijn.
Warme,goed isolerende kleding (dikke sokken en handschoenen,goed isolerende schoenen).

Mogelijke behandelingen zijn:
- Wisselbaden (waarbij de handen en voeten 2 a3 minuten
in warm water worden ondergedompeld).
- U.V.B. therapie in het begin van de winter.

- Capsicum creme of Midalgan Forte.

Vroeger werden er vaak injecties met vitamine D gegeven
maar enig effect hiervan is nooit wetenschappelijk aangetoond.

Toegevoegd na 22 minuten:
wisselbaden : handen en voeten kortdurend(max 2 min)
onderdompelen in koud water en daarna
in warm water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
insmeren met nivea
het smeren combineren met masseren
als je er de tijd voor hebt: 3x daags.
het masseren zorgt voor een betere doorbloeding
en draag goede sokken (met katoen) en handschoenen.