In een onderzoeksvraag formuleer je wat je wilt weten en hoe je daar achter denkt te komen.
In de hypothese formuleer je de uitkomst of het antwoord dat je verwacht na onderzoek van je vraag.
Soms is de uitslag precies wat je al in je hypothese had berekent of voorspeld, maar je kunt ook vreselijk verrast worden door de uitkomsten van het onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hypothese is een veronderstelling.
Je gaat uit van een bepaalde stelling en onderzoekt vervolgens of die stelling klopt.
In de wetenschappelijke methode vorm je een
idee doordat je bepaalde waarnemingen doet.
Feitelijk bestaat het uit een grote dosis fantasie, op basis van (soms) eerdere waarnemingen. Het is dan zaak proefopstellingen of experimenten te ontwerpen, zodat je deze hypothese kunt toetsen.

Een onderzoeksvraag kan vanalles zijn wat je - men - zich afvraagt.
Het wordt ook wel een werkhypothese genoemd, omdat de vraag meestal wordt afgeleid vanuit een al bestaande theorie.