Is te veel eiwitten in Urine schadelijk?

Ik heb vandaag een niertest gedaan (had deze nog liggen). Nu kwam er uit dat ik dat ik zeer veel eiwitten in mijn urine heb. Was niet groen maar zelfs donkergroen het strookje (meer dan 500). Nu vraag ik mij af of eiwitten in de urine schadelijk zijn en wat de eventuele bijwerkingen zijn. Moet de test nog 2x doen, maar neem aan dat de eiwitten niet met 1 dag weg zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad je aan om even langs een echte dokter te gaan in plaats van nog twee keer te gaan prutsen met een thuistest waarvan je überhaupt niet weet hoe betrouwbaar hij was, laat staan hoe betrouwbaar hij nog is als je hem al een tijd had liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me inderdaad iets om even voor langs te huisarts te gaan voordat je je allerlei dingen in je hoofd haalt. Bovendien, als er echt iets aan de hand is zit je gelijk bij de juiste persoon voor een nader onderzoek.

Antwoorden (3)

In principe hoort er geen eiwit in de urine voor te komen. In sommige gevallen, zoals na zware (sportieve) inspanning, infectie of medicijngebruik kan er tijdelijk sprake zijn van eiwit in de urine.

Als eenmaal eiwit in de urine is aangetoond, zal de test meestal worden herhaald. Indien er sprake is van veel eiwitverlies of als bij herhaling eiwit in de urine wordt aangetoond, is er bijna altijd sprake van nierschade waardoor de nieren niet goed kunnen functioneren. Eiwit in urine kan o.a. een gevolg zijn van de volgende ziektes:

Amyloïdosis (ophoping van eiwitten in nieren, lever en milt) Blaaskanker Geneesmiddelen met als mogelijke bijwerking nierschade Glomerulonefritis (nierfilterontsteking) Hartfalen Hoge bloeddruk Multiple myeloma (ziekte van Kahler) Nierinfectie Suikerziekte (diabetes) Urineweginfectie Vergiftiging door zware metalen Boven de 150 mg/24 uur wordt nader onderzoek gedaan naar de oorzaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door knippen en plakken is de laatste alinea een beetje onduidelijk. Hier opnieuw:

Eiwit in urine kan o.a. een gevolg zijn van de volgende ziektes:

- Amyloïdosis (ophoping van eiwitten in nieren, lever en milt)
- Blaaskanker
- Geneesmiddelen met als mogelijke bijwerking nierschade
- Glomerulonefritis (nierfilterontsteking)
- Hartfalen
- Hoge bloeddruk
- Multiple myeloma (ziekte van Kahler)
- Nierinfectie
- Suikerziekte (diabetes)
- Urineweginfectie
- Vergiftiging door zware metalen
13 jaar geleden
Eiwitten horen in principe niet in de urine thuis maar of en hoeveel eiwit schadelijk is hangt af van andere factoren, bijvoorbeeld de reden waarom je zo'n stickje in je urine doopt.

Een diabeticus (type 1) moet regelmatig zijn bloedsuiker controleren en er kunnen goede redenen zijn om regelmatig je eigen bloeddruk te checken. Echter, er komen steeds meer zelftests op de markt waarvan ik me afvraag wat het nut is. Meestal levert het een al dan niet afwijkende waarde op die nul komma niets zegt. Het is een momentopname, waarbij de grilligheid van het menselijk mechanisme een rol kan spelen en wat dan?

Je kunt zowel een vals gevoel van veiligheid van dergelijke tests krijgen als de medische molen ingaan waarna je, al gauw €1000,- tot €10.000,- lichter (meestal collectieve kosten) in feite nog niets wijzer bent.

Als je vermoedt dat je een gezondheidsprobleem hebt, ga dan de dialoog aan met je huisarts. Die weet heel gedoseerd de juiste actie te zetten op jouw specifieke klachtenpatroon in de vorm van gericht onderzoek en desnoods doorverwijzing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eiwitten horen niet in de urine thuis en er kunnen verschillende oorzaken voor zijn.
Als er volgens een teststrook teveel eiwitten in de urine zitten, raad ik je sterk aan met dit gegeven naar je huisarts te gaan. Deze kan je urine in een laboratorium laten onderzoeken en samenhang met andere onderzoeken (bloed prikken dus) vaststellen war er aan de hand zou kunnen zijn.