Hoe weet waar je waar de klemtoon op ligt?

Ik snap er helemaal niks van

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.4K

Antwoorden (3)

Ik denk dat dit je heel ver kan brengen,
zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je geen MOEdertaalSPREker van het NEderlands?
De KLEMtoon is de LETtergreep die je met de meeste NAdruk UITspreekt.

Er zijn geen vaste regels voor het leggen van de klemtoon. Als je Nederlands van je moeder hebt geleerd, weet je vaak automatisch op welke lettergreep de klemtoon valt. Als je Nederlands leert als vreemde taal, kan het behoorlijk lastig zijn. In dat geval kan ik maar één tip geven: luister radio, kijk tv en praat met Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een goed woordenboek staat aangegeven op welke lettergreep (van een woord) de klemtoon ligt.