Moet je voor IVF altijd een medische indicatie hebben?

Ik zag op een IVF site staan dat het onder de 40 jaar altijd mogelijk is, mits er sprake is van een "goede medische indicatie". Wordt hiermee bedoelt dat je al lang moet hebben geprobeerd? En dat er iets mis moet zijn? Of juist dat je wel vruchtbaar genoeg moet zijn?
Stel dat je pas heel laat een kinderwens zou hebben, bijvoorbeeld rond je 38ste, mag je dan bijvoorbeeld niet direct IVF omdat je het eerst een aantal jaar geprobeerd moet hebben? Het probleem is dan natuurlijk wel dat met elk jaar je kans ontzettend veel verkleint en je juist daardoor rond je 41ste met IVF ook niet meer geholpen kan worden, terwijl dit misschien nog wel mogelijk was op je 38ste.
Alvast bedankt,

Bron: http://www.ivf.nl/ivf.html

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je gewoon vruchtbaar bent, is IVF niet nodig.
Dus het is logisch dat je eerst probeert op een natuurlijke manier zwanger te worden. Daarbij kan het helpen om je "vruchtbare periode" bij te houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan op je 38ste best aan je huisarts een verwijzing voor een vruchtbaarheidsonderzoek vragen.
Mocht hieruit blijken dat je normaal vruchtbaar bent dan kom je niet in aanmerking voor ivf.
Blijkt dat er wel iets aan de hand dan kom je mogelijk in aanmerking voor ivf. Afhankelijk van het probleem.
Dus ivf is zeker niet zomaar een optie voor iedereen.
paulus811
7 jaar geleden
Bij IVF wordt zowel de vrouw als de man getest. Als zwangerschap om wat voor reden onmogelijk is bij een van de twee, wordt er niet eens aan IVF begonnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor al jullie antwoorden! Dat maakt het al een stuk duidelijker.

Antwoorden (1)

Een ivf-behandeling wordt alleen uitgevoerd op basis van een medische indicatie.
De belangrijkste en aanvankelijk ook enige indicatie voor de IVF methode was afgesloten of afwezige eileiders.
Inmiddels zijn er nog meer redenen om in aanmerking te komen voor de ivf-behandeling b.v. als
men onverklaarbaar onvruchtbaar is;
het zaad van de man verminderd vruchtbaar is;
je last hebt van endometriose als vrouw (baarmoederslijmvlies wat dan ook in de buikholte voorkomt).
In de meeste klinieken worden ivf-behandelingen uitgevoerd bij vrouwen t/m 43 jaar ondanks dat de landelijke richtlijn 41 jaar is.