Kun je iets doen om te voorkomen dat je borsten slapper worden bij de zwangerschap?

Misschien een wat gekke vraag, maar ik vroeg me af of er toch iets aan te doen is of dat er iets is waar je voorzorgen voor kunt nemen.
Met zwangerschap verandert je lichaam doorgaans best wel veel (al verschilt dit nog wel eens van persoon tot persoon). Maar veel dingen komen niet bij iedereen voor of zijn er nog wel wat dingetjes aan te doen (zoals je schuine buikspieren trainen om je buikspieren te versterken en proberen niet echt vel over te hebben na de zwangerschap). Of goed sporten tegen de vochtophopingen, echter iets waar ik maar geen antwoord op kan vinden is of er iets te doen is tegen het slapper worden van de borsten. Ik heb al gelezen dat er pilletjes zijn voor na de zwangerschap als je geen borstvoeding geeft om het te laten stoppen maar blijkbaar helpt dat niet daarvoor en is het juist verstandig om de borstvoeding zachtjes af te bouwen om weer zo veel mogelijk op de oude cupmaat terug te komen door het vet dat langzaam dan weer iets opbouwd (ipv direct een cupmaat minder per kind). Alleen het slapper worden van de borsten heb ik nog niet echt iets over kunnen vinden, sommige zeggen dat er helemaal niks aan te doen is. Maar is dit echt zo?
Is er niet iets dat je kunt doen om het te voorkomen/verminderen?
Zeker als ik mogelijk niet eens borstvoeding geef, is er dan niet iets waardoor de melkklieren iets minder vormen? Of iets wat je zelf kunt doen?
(Buiten soja preparaten en gewicht aankomen)
Alvast heel erg bedankt,

Toegevoegd na 2 uur:
Misschien ook afvallen voor de zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat borstspieroefeningen wel wat van invloed kunnen zijn, maar waarom zou je dat doen? Je wordt moeder, het wordt hoogtijd jezelf te accepteren zoals je bent, onzekerheden breng je in een later stadium aan je kind over. Ga lekker genieten van het moeder zijn en neem je moederlijf voor lief.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ik had zelf ook wat zitten opzoeken, inderdaad oefeningen doen, zwangerschapsBH, en dan dus lactatie langzaam afbouwen zodat vet zachtjes kan regenereren etc.
En dat is lief, bedankt.

Antwoorden (1)

Allereerst gefeliciteerd! Dat je borsten groeien tijdens de zwangerschap is natuurlijk heel normaal. De groei wordt veroorzaakt door de hormonen in je lichaam en heeft dus helemaal niks met afvallen te maken. Borsten bestaan nl. gemiddeld voor 70% uit klierweefsel en slechts 30% uit vetweefsel. Alleen die 30% zou kunnen verminderen als je afvalt. Klierweefsel dat door de vrouwelijke hormonen in je lichaam wordt aangemaakt, bepaald dus uiteindelijk altijd de grootte van je borsten.

Omdat je borsten tijdens de zwangerschap plotseling en snel groter worden, is de huid daarop niet berekend. Die rekt snel uit en kan striae veroorzaken aan de buitenkant, net als op je buik. Het enige wat je daar tegen kunt doen is het lekker insmeren. Waarmee is dan niet zo belangrijk als het maar lekker vettig en vochtregulerend is. De huid rekt niet alleen aan de buitenkant uit, maar ook aan de binnenkant. Dat is de voornaamste boosdoener van de slappere borsten na een zwangerschap. Helaas kun je daar weinig aan doen behalve gezond eten natuurlijk én een stevige, goed passende bh dragen. Die zorgt trouwens altijd, dat je borsten veel langer stevig blijven. Dus ook als je niet zwanger bent. De borsten worden nl. als je bh perfect past, door de bh ondersteund en hangen niet aan je lichaam. Wist je trouwens dat zware borsten die niet goed ondersteund worden oorzaak nr. 1 van nek- en schouderklachten? Dat hangen zorgt dat de huid sneller uitrekt door de zwaartekracht. Dé tip is dus om je goed te laten adviseren wat voor jou de beste maat en pasvorm is. Daar voel je je lekkerder bij, je lijkt slanker omdat de borsten goed naar voren gedragen worden, je krijgt een vrouwelijker figuur en je houdt stevige borsten! Wij helpen je natuurlijk graag verder, maar er zijn overal collega’s die dat ook kunnen. Kom je er toch niet uit mail ons dan via klantenservice@naron.nl of bel +31 (0)76 5140 778. Geniet vooral van je zwangerschap!

Toegevoegd na 1 minuut:
Naron, hét adres voor een maatje meer borsten, billen of allebei.
Veemarktstraat 47 - Breda www.naron.nl