als je jarenlang de pil inneemt en je stopt ermee. gaat je lichaam dan automatisch terug ovuleren, en ga je gewoon terug een eisprong hebben?

ik heb jarenlang de pil diane-35 genomen en ben nu gestopt omdat ik een kind wens te krijgen. gaat mijn lichaam nu terug functioneren? ga ik na mijn maandstonden direct terug een eisprong hebben? of zal het enige tijd innemen, kan het dat het effect van de pil nawerkt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Kan wel een paar maandne duren, maar ja
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat het bij mij ongeveer 10 week duurde, toen was alles weer op de rit. Het kan langer of korter duren, dus hier heb je niet veel aan :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is heel individueel. Er wordt wel geadviseerd om eerst 3 normale menstruaties af te wachten voordat je zwanger wordt maar dat is meer praktisch met oog op het berekenen van de zwangerschapsduur en uitgerekende datum. Voor jezelf is het prettig om te weten waar je een beetje van uit kan gaan. Maar tegenwoordig krijgt iedereen een vroege echo en weet je dus meestal wel bijtijds hoe ver je bent. De eisprong kan inderdaad al kort na pilstop weer opstarten of het kan wat langer duren maar volgens mij meestal wel binnen 3 maanden in ieder geval.

Het beste antwoord

Wanneer ben ik weer vruchtbaar na het pilgebruik?
Als je van plan bent om zwanger te worden, duurt het gemiddeld een maand of drie voordat de hormoonspiegels weer in evenwicht zijn en dat je je volledige vruchtbaarheid weer terug hebt. Je cyclus kan in het begin nog wat in de war zijn, maar al gauw zal dit moeten verbeteren. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. Er zijn gevallen genoeg bekend die direct na het stoppen met de pil zwanger zijn geworden.

Heb ik toch wel een ovulatie na het stoppen met de pil?
Om erachter te komen of je een eisprong hebt nadat je met de pil gestopt bent, kun je ovulatietesten gebruiken, de temperatuurmethode toepassen en/of de eisprong symptomen in de gaten houden. Als je binnen de zes maanden nadat je gestopt bent met de pil nog geen regelmatig terugkerende menstruatie hebt gehad, heb je waarschijnlijk een probleem met de eisprong en moet je contact opnemen met je huisarts.