Tot wanneer en welke leeftijd kan een vrouw zwanger worden?? en wanneer wordt het gevaarlijk i.v.m. leeftijd??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
112.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou als ik 40 was toch wel stoppen.
voor het kind zelf is het ook niet fijn om een veel oudere ouder te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met gevaarlijk?
Voor de vrouw?
Of voor het kind?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, zowel voor de vrouw als kind

Antwoorden (4)

Sommige vrouwen kunnen nooit zwanger worden, maar als algemene richtlijn wordt 35 aangegeven als omkeerpunt waarna het tot 40 snel bergafwaarts gaat met de vruchtbaarheid. Ik heb het dan over een natuurlijke zwangerschap. Op onnatuurlijke manier schijnt rond 60 nog mogelijk te zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zo'n goed antwoord.
Vanaf 35 een omkeer, tot 40. Daarmee insinueer je dat het na 40 dus niet meer kan.
Een vrouw van beneden 35 zou sneller zwanger moeten zijn dan van boven 35.
Het scheelt 'maar' 10%.
paulus811
12 jaar geleden
De kans om zwanger te worden na je 40e nemen sterk af, maar onmogelijk is het inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat de kans om snel zwanger te worden kleiner is zegt weinig over hoe gevaarlijk het zou zijn en hoelang je zwanger kunt worden. Dat kan nog wel tot je 45ste of later zijn.
Zolang een vrouw nog regelmatig menstrueert is er kans dat ze zwanger kan raken ook ver na haar 45e.
Er is ook een kans dat het kind een chromosomale afwijking heeft, dit is hoger bij een zwangerschap op latere leeftijd. Dat komt doordat het genetische materiaal in de eicellen van de moeder al ouder is, want die eicellen heeft ze al sinds haar geboorte.

Het bekendste voorbeeld van deze chromosomale afwijking is mongolisme, of het syndroom van Down. De kans op een kind met Downsyndroom bij een 20-jarige is één op de 1500. Bij een 36-jarige vrouw is dat al één op de 300, en bij een 40-jarige één op de 100.

Een zwangerschap op latere leeftijd houdt een aanzienlijke extra belasting van het lichaam in. Vooral het hart- en vaatstelsel krijgen het zwaarder te verduren.

Toch zijn er nog vrouwen die op natuurlijke wijze een kind hebben gekregen, oa een britse vrouw was 59.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-476452/The-British-woman-worlds-oldest-natural-mother-59.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vrouwen die dachten in de overgang te zijn en dus slordig [of niet] met anticonceptie omgingen en die dan toch weer zwanger raakten.

Bij vrouwen rond de 45 jaar en 60 jaar raakt de voorraad eicellen in de eierstokken op. We noemen deze periode de overgang. De menopauze, de laatste menstruatie, vindt ongeveer plaats rond de 51e jaar.
Het gaat altijd over gemiddelden.
Een overgang die begint rond de 40 jaar of een laatste menstruatie rond de 55 jaar is ook nog heel normaal. De overgang duurt gemiddeld vijf jaar, maar kan bij enkelen ook korter (soms zelfs maar één jaar) of langer (heel zelden zelfs tien jaar) duren.

En gevaarlijk in verband met leeftijd is niet te zeggen.
Dat hangt af van de conditie van die vrouw en een heleboel factoren.
Of bedoel je gevaarlijk voor de baby?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch even een aanvulling op al eerder gegeven antwoorden. Vaak wordt gedacht dat, zolang een vrouw regelmatig menstrueert, een zwangerschap geen probleem zal zijn. In werkelijkheid begint de vruchtbaarheid van een vrouw vanaf een jaar of dertig(!) al langzaam af te nemen. En wanneer een vrouw 35 à 37 is, is de kans op een (natuurlijke) zwangerschap per cyclus nog maar de helft dan ten opzichte van 25 of 30 jaar.

Dat zegt echter weinig over de uitzonderingen. Er zijn wel vrouwen bekend die níet meer regelmatig menstrueerden en dus feitelijk al in de overgang waren - of dachten te zijn - en die toch onverwacht zwanger werden. Soms tot na haar 45e nog. Het is dus zeker mogelijk om op latere leeftijd zwanger te worden, maar de kansen worden echt wel kleiner.

Gevaren zijn niet veel groter voor de moeder wanneer zij op natuurlijk wijze zwanger wordt. Niet als zij gewoon gezond is en in goede conditie verkeert. Een vrouw van rond de 40 is vaak nog heel gezond. De kansen op aangeboren afwijkingen (zowel chromosoomafwijkingen als Down Syndroom als ook afwijkingen als Spina Bifida (open ruggetje)) nemen wel behoorljk toe met de leeftijd.