Kan DNA onderzoek precies de juiste ouder aanwijzen?

Een familie bestaat uit: broer A, zijn tweelingzuster B en hun beider zuster C. Kan via DNA vergelijk duidelijk worden wie van deze mensen de moeder of vader van een kind is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als a en b of a en c een kind krijgen? Of met man d of vrouw e?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat laatste. Het gaat alleen om aantonen dat iemand de vader is, of moeder
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jammer dat je dan kiest voor een broer en zus als tweeling, dat is sowieso een tweeeiige tweeling. Veel leuker is de vraag: Is het goed te onderzoeken wie de vader is van een kind als niet duidelijk is wie van de twee mannelijke eeneiige tweelingen de vader is.

Antwoorden (2)

Om erachter te komen of je de vader van een kind bent, is het voldoende om jouw DNA en het DNA van het kind te vergelijken. Is het mogelijk om ook het DNA van de moeder erbij te betrekken dan wordt, in het geval dat vaderschap niet kan worden uitgesloten, de nauwkeurigheid nog groter (99,999% i.p.v. 99,995%). Als vaderschap kan worden uitgesloten is de nauwkeurigheid 100%.
7 jaar geleden
Ja zelfs als de tweeling eeneiig is (en dus het zelfde geslacht heeft):

http://genetics.thetech.org/ask-a-geneticist/identical-twin-paternity-test

Nu is dat nog erg duur, maar het kan en zal straks goedkoper worden.