hoe praat ik makkelijker in een groep?

Hallo,
Heeft iemand tips om makkelijker met meer dan een persoon te praten?
Ik ben een prima prater en ik denk dat mensen me ook best grappig vinden maar als er meer dan 1 iemand Is dan val ik stil. Ik weet dan of niks te zeggen of ik weet het wel maar er komt gewoon geen geluid uit of ik zie geen goed moment om iets te zeggen. Ik vind dit heel vervelend want mijn vriendinnen doen de laatste tijd een beetje afstandelijk (dat Is niet erg want vriendschappen komen en gaan) maar als ik niet met andere kan praten blijf ik alleen achter en dat wil ik echt niet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
fremar
7 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/familie-relatie/vraag/176638/jezelf-aanleren-praten-groep

Antwoorden (3)

Ik raad je aan om eens goed te onderzoeken wat er precies op zo'n moment gebeurt en welke gedachten je op dat moment hebt. Je vraag is nu wat vaag. Onderzoek wat de oorzaak is van je gedrag in zulke situaties. Zodra je je daar bewust van bent, kun je er aan werken!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de tip
Er is een Vereniging van Verlegen Mensen, de VVM. Misschien zou je daar lid van kunnen worden. De vereniging organiseert allerlei bijeenkomsten en cursussen voor mensen die hun verlegenheid willen verminderen. Je bent niet verplicht mee te doen met de bijeenkomsten en kan zelf kiezen welke bijeenkomsten het meest geschikt zijn voor jou om (beter) te leren praten in een groep.

Kijk voor meer informatie op http://verlegenmensen.nl.
7 jaar geleden
Voor mensen die dichtklappen als ze met meer dan twee zijn, is het goed om een cursus sociale vaardigheden te volgen en te leren hoe je voor jezelf opkomt. Leren hoe je niet met je laat sollen, wat weerbaarder bent. Werken aan een beetje meer zelfvertrouwen.

http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/assertiviteit/

Je baas begrijpt je niet, je collega's gaan er met jouw goede ideeën vandoor en in je vriendenkring zijn het meestal de anderen die de agenda bepalen. Laat je het allemaal over je heen komen, kies je de frontale aanval of zeg je gewoon wat het met je doet?

Assertieve mensen doen het laatste. Ze komen op voor zichzelf, geven hun mening of uiten hun gevoel zonder zich schuldig, beschaamd of onzeker te voelen. Een cursus assertiviteit voor wie beter wil leren opkomen voor zichzelf.

Ook is het nog zo dat er altijd verschil is tussen mensen. De een kan bv goed koken en de ander is geweldig in het organiseren van surprise party's! We zijn gelukkig niet allemaal hetzelfde :)