De maatregel waarbij de ouder uit de ouderlijke macht wordt ontheven of ontzet, is voor onbepaalde tijd. Ontheffing en ontzetting hebben een permanent karakter.
De ontheffing of ontzetting van de ouder eindigt als het kind meerderjarig wordt. Daarnaast kan er ook een verzoek tot herstel van het gezag worden ingediend. De ouder of het kind zelf kunnen dit verzoek indienen.
Belangrijk hierbij is dat de grond waarop het gezag werd afgenomen niet meer aanwezig is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zodra de ouders (of de ouder) ervan overtuigd zijn (is) dat men weer de verantwoordelijkheid kan dragen voor de kinderen, kan er bij de rechter een verzoek ingediend worden om het gezag te herstellen. De rechter zal het gezag herstellen als dat in het belang van het kind is. Bovendien moet de rechter ervan overtuigd zijn dat het kind weer aan de ouder(s) kan worden toevertrouwd.

Toegevoegd na 42 minuten:
De wet bepaalt in artikel 277 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek dat een ouder de rechtbank kan verzoeken om het ouderlijk te herstellen. Lastig is het wanneer slechts een van de ouders het ouderlijk gezag is ontzegd en de nadere ouder belast is met het gezag. De wet bepaalt namelijk in zo’n geval dat de andere ouder alleen in het ouderlijk gezag wordt hersteld als het verzoek gezamenlijk gedaan wordt. In principe wordt dus niet het gezag van de ene naar de andere ouder overgeheveld, tenzij sprake is van omstandigheden waardoor de andere ouder het ouderlijk gezag ontzegd kan worden

Het artikel 269 lid 1 Boek 1 Burgerlijk Wetboek dat in de site van Jurofoon wordt genoemd moet artikel 268 zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee. Wel bij ontheffing uit de ouderlijke macht. Dat is een tijdelijke maatregel met als doel om het ouderlijk gezag na hulp weer terug te geven. Bij ontzetting uit de ouderlijke macht is er sprake van een zodanig ernstige thuissituatie dat de ouders echt de voogdij wordt afgenomen. Dit komt overigens niet vaak voor.