een zware feit voor scheiding is overspel, als ik naar de hoeren ga pleeg ik overspel, moet dit bewezen worden ? of is duidelijk vermoeden genoeg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
paulus811
7 jaar geleden
Voor een scheiding is geen juridische grond nodig, als je vrouw je niet meer wil heb je te vertrekken.
redhouse
7 jaar geleden
Simpel, maar zo waar :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@RobyOosterbos, Nederlands of Belgisch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de nieuwe echtscheidingswet die van kracht is vanaf 1 september 2007 kan men nog steeds scheiden met onderlinge toestemming, dan wel op basis van onherstelbare ontwrichting van het huwelijk. de echtscheiding op grond van feiten is derhalve afgeschaft. http://elfri.be/hoe-gebeurt-een-vaststelling-overspel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ JoanDarc
Belgisch
Mijn vrouw wilt juist niet van mij af. Ik kan echter geen gegronde reden vinden om de scheiding aan te vragen zonder wederzijdse toestemming. Ik wil ook niet echt naar de hoeren maar dit als zware feit wegens overspel gebruiken om de scheiding aan te vragen. Daarmee mijn vraag of ik dit moet kunnen bewijzen of is mijn woord genoeg?
ronron1212
7 jaar geleden
De echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting, met drie mogelijke varianten. De procedure kan worden ingediend door gezamenlijke of eenzijdige vordering, al naargelang het geval. Ook kunnen voorlopige maatregelen worden genomen, soms met spoed.
https://www.belgium.be/nl/familie/koppel/scheiding/echtscheiding
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja maar ho eens even. Is het niet de bedoeling dat jouw vrouw vreemdgaan aan moet voeren, niet jij? Of dat jouw vrouw vreemd moet gaan, of moet zijn gegaan. Volgens mij denk je de verkeerde kant op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@RobyOosterbos, ik vermoedde, neen ik wist het zeker, dat u in Vlaanderen woont. Ik zal Mirte vragen.
Ook in het Belgische recht is een echtscheiding mogelijk. Een echtscheiding kan ook in België verkregen worden op vraag van een echtgenoot alleen, daarvoor hoeft u niet eerst bezoeken af te leggen bij de springmadammekes.
Ik zal u de mogelijkheden per Pb doen toekomen.

Het beste antwoord

Een mooi stukje proza van Mr Mirte J. van Linge
Hier het belangrijkste stukje tekst, betrekking op uw vraag:

In Nederland is niet van belang wie schuld heeft aan een echtscheiding, noch voor de grond tot echtscheiding zelf, noch voor het recht op partneralimentatie of het recht op een deel van het vermogen.
In België worden niet zelden deurwaarders ingeschakeld om de overspelige (meestal is dat dan de vrouw ‘op heterdaad’ te betrappen en waar de onderhoudsgerechtigde vervolgens de kans heeft het recht op partneralimentatie.

Tot teleurstelling van de bedrogene – en tot opluchting van de vreemdganger – blijken deze gevolgen in het Nederlandse recht wel mee te vallen.
In Nederland wordt de ontvangst van partneralimentatie gekoppeld aan de lotsverbondenheid die tijdens het huwelijk is ontstaan. Na de scheiding blijft deze lotsverbondenheid doorlopen. De hoogte van alimentatie wordt voornamelijk bepaald door financiële factoren (behoefte en draagkracht) en maar deels door niet-financiële factoren.
Één van deze niet-financiële factoren kan ‘wangedrag’ zijn.
De vraag is wanneer vreemdgaan als wangedrag moet worden gezien. In een zaak bij de Rechtbank Amsterdam verzocht de vrouw ten laste van de man een bijdrage van meer dan € 6.000,-- bruto per maand. De man voerde aan dat de lotsverbondenheid was doorbroken omdat de vrouw, terwijl de man ernstig ziek in het ziekenhuis lag, was vreemdgegaan. Ook had zij ervoor gezorgd dat de man langer in het ziekenhuis had moeten blijven, terwijl zij hem na zijn ontslag uit het ziekenhuis bij zijn ouders had laten verblijven omdat zij hem niet wilde verzorgen. De vrouw erkende het vreemdgaan en het feit dat zij had gevraagd of de man langer in het ziekenhuis mocht blijven. Echter stelde zij dit uitsluitend in het belang van de man te hebben gedaan. Bovendien stelde de vrouw dat het huwelijk al langer niet lekker liep. De rechtbank vond de gedragingen van de vrouw onvoldoende om haar een recht op partneralimentatie te ontzeggen.
Enkel enkel vreemdgaan is niet voldoende is om de lotsverbondenheid te doorbreken. Daarvoor is meer nodig.

Toegevoegd na 7 minuten:
er is een stukje weggevallen:
---- en waar de onderhoudsgerechtigde de kans heeft het recht op partneralimentatie te verliezen, speelt overspel geen rechtens relevante rol bij de vaststelling van partneralimentatie. In Nederland wordt de ontvangst van partneralimentatie gekoppeld aan de lotsverbondenheid die tijdens het huwelijk is ontstaan ----
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In Nederland hoeft voor de totstandkoming van de echtscheiding niets bewezen te worden, niet van feiten noch van vermoedens.
Zoals Paulus in zijn reactie schrijft, als de vrouw vindt dat haar man moet gaan, dan moet hij gaan. Dat geldt ook andersom. Als de man vindt dat hij moet gaan, dan moet hij gaan.
Inekez1
7 jaar geleden
"als de vrouw vindt dat haar man moet gaan, dan moet hij gaan"
Als de man weigert te gaan, zal de vrouw toch zelf moeten gaan? De rechter zal moeten bepalen wie van de twee eventueel in de voorheen gezamenlijke woning mag blijven wonen en hoe de rest van de boedelscheiding er uit ziet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze uitspraak heeft geen betrekking op wie de woning moet verlaten. Betekent: uit het huwelijk, of uit de relatie stappen. Uit elkaar gaan.