Hoe kan ik zorgen dat ik boven mijn narcistische ex sta?

Sinds kort loop ik bij de poh ggz, nu is mij verteld dat ik moet gaan nadenken overbeet dingen waar ik tegen aan loop en die mij boos maken..

8jaar geleden ben ik bij mijn narcistische ex weg gegaan en vrij snel in een nieuwe gelukkige relatie beland waar het dus nu wat minder gaat.
Ik kom er stukje bij beetje achter de mijn ex mij geestelijk kapot heeft gemaakt en zou hier graag mee afrekenen

Toegevoegd na 3 uur:
Het woord Overbeet is een typ fout door de autocorrectie van mijn mobiel...
Het moet zijn nadenken over.
Mijn excuses

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Ivana
7 jaar geleden
Realiseer je goed wie jezelf bent, wie je ooit was en weer zou willen zijn. Wat een ander van je denkt, doet niet ter zake. Wat een ander van je heeft gemaakt of willen maken moet je achter je laten. Ga voor de spiegel staan en lach naar jezelf. Zie je kracht en de wil om jezelf te zijn.
Praat tegen je spiegelbeeld, dat helpt ongelofelijk veel in positieve zin.
erotisi
7 jaar geleden
Is het echt zo dat hij je geestelijk kapot heeft gemaakt? Of heeft zichzelf misschien kapot gemaakt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij heeft mij echt kapot gemaakt, jammer dat je Dat aan de buitenkant niet zien kan... Zelf maakt hij nooit fouten, en als dat zo is dan is dat de schuld van een ander aldus de ex
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een typefout lijkt mij niet dusdanig ernstig... Lang leve de autocorrectie op de mobiel

Het beste antwoord

Om te herstellen van narcistisch misbruik zal je verschillende fasen tegenkomen. Je hebt je al die tijd weggecijferd en ook jouw zelfbewustzijn zal een enorme deuk hebben opgelopen. Heel goed van je dat je weg bent gegaan!

De eerste fase ben je dus al door...de draad was geknapt en je had de bodem bereikt.
Je zit nu in de fase dat je jezelf bewust wordt wat narcisme is en wat hij je heeft aangedaan. Dat alleen al geeft je toch al een beetje een beter gevoel...het ligt niet aan jou! Hoe meer je erover hebt opgezocht en gelezen, hoe meer jouw ogen geopend worden en je zult veel herkennen.
De volgende fase waar je in landt (of al bent aangekomen) is woede en die woede moet eruit, anders blijf je erin zitten. Praat erover en desnoods met een deskundige die weet waarover je praat en die je handreikingen kan geven. Je kunt ook gaan sporten of je kussen in puinpoeder slaan....maar gooi het eruit en loop er niet mee rond.

Als de woede is bekoeld, zal je je verdrietig gaan voelen. Je bent niet in staat om leuke dingen te doen of ze zelfs maar te zien. Even zit je in een impasse...
Toch zal je het leven langzaam weer oppakken en je zelfvertrouwen weer terug krijgen. Misschien heb je je levensstijl veranderd, je hebt al een andere partner, misschien een ander huis....je komt er dus weer langzaam bovenop. Helaas zal je nog steeds de gevolgen van het verleden ondervinden, maar het zal geleidelijker worden, meer in etappes. Het klinkt als een cliché, maar echt...de tijd zal het leren. Tijd heelt alle wonden!

Realiseer je dat je niets had kunnen doen om alles te voorkomen en houd van jezelf! Jij verdient een beter leven en sta het jezelf toe. Je hebt al die jaren zonder hem waarschijnlijk gewoon weggeduwd maar helaas heb je het niet verwerkt. Je begint nu pas te ontdekken wat er is aangericht. Het kan goed helpen om er met lotgenoten over te praten ...je kunt veel herkennen en leren door anderen die dezelfde ervaringen hebben meegemaakt. Goede gesprekken met een psycholoog of psychiater kunnen ook veel verhelderen met evtl. therapie erbij. belangrijk is dat je het van je af praat, dat is al een groot deel van de verwerking. Het is vaak te ingrijpend om het alleen te doen.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een duidelijk fijn antwoord! Hier kan ik stap voor stap zeker wat mee en ga dit morgen met mijn poh bespreken! Super bedankt

Andere antwoorden (1)

Erg goed van je dat je gestopt bent met deze relatie. Dit omdat een narcistische relatie erg veel kwaad doet met je zelfbeeld.

Misschien kun je voor jezelf een lijst maken van dingen die hij heeft gezegd/gedaan die invloed hebben gehad op jouw zelfbeeld of jouw pijn hebben gedaan. Het is goed om hier bewust van te worden want narcisme heeft alles met deze persoon te maken en niks met jou. Jij was toevallig in deze relatie met de narcist maar het heeft niks met jou te maken. Zodra je hier bewust van bent, helpt dit misschien ook om beter over jezelf te gaan denken!

Verder kun je op fora kijken of je misschien andere slachtoffers vind die ook een relatie hebben gehad met een narcist en hier over praten. Herkenning doet altijd goed. En goed dat je ook steun krijgt van het GGZ.

En je hoeft je niet te verontschuldigen voor een typefout. Alleen dit al geeft al aan dat de narcist veel met jouw zelfbeeld heeft gedaan.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je bericht, verontschuldigen is iets wat ik vaak doe inderdaad. Ik zal eens opzoek gaan naar lotgenootjes, maar snap gewoon niet waarom dit hoofdstuk zomaar in eens aan het licht komt, ik dacht altijd dat ik gewoon verder kon gaan zonder hem, maar helaas omdat er een meisje van 14 in het spel is zal ik er wel nooit vanaf komen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Graag gedaan! Dat klopt en moet je jezelf ook niet kwalijk nemen. Maar wel goed om je bewust te worden dat je je zelf vaak verontschuldigt. Waarom zulke dingen gebeuren, is een goede vraag. Denk dat je daar niet bij moet stil staan Er gebeuren veel nare dingen in de wereld waar niemand een antwoord op heeft.Zie het als een situatie waarin je wordt getest hoe sterk je bent. Gaat het om je dochter van 14? Je moet niet zeggen dat je er nooit vanaf komt en laat je niet leiden door negatieve gedachtes. Zoek hoe lotgenoten hier uit zijn gekomen en haal kracht op de manier hoe hun eruit zijn gekomen.Je kunt deze situatie zeker aan! Ik wens je veel sterkte toe en laat even weten hoe het afloopt :)