Waarom kan ik niet blij en opgewekt zijn?

Al vanaf de zomervakantie voel ik me ontzettend down, boos, gefrustreerd, geïrriteerd en verdrietig... Ik heb al van alles geprobeerd voordat ik hulp zoek bij de huisarts zoals, er op uit gaan met de hond, optijd proberen te gaan slapen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn gezin is hectisch 3 dochters 13,5 en 3 jaar,ik ben bewust thuisblijfmoeder .de jongste is verschrikkelijk op het moment en zorgt ervoor dat ik niet door kan slapen .aan mijn man heb ik vrij weinig snachts omdat hij een continu rooster heeft en daardoor nachtdiensten,middagdiensten ochtenddiensten draait.. Hij laat me sochtend zo lang mogelijk slapen en neemt zorg voor de kinderen over.
Ik wil dit niet langer zo, onze relatie gaat er aan onder door.. Steun van familie hebben we helaas niet als het op logeren aan komt.. Wat moet ik doen? Voel me vreselijk dit ben ik niet... Iemand die met tips en advies kan geven zodat ik toch weer de moeder en vrouw wordt die mijn gezin verdiend?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
erotisi
7 jaar geleden
Een kant en klaar antwoord is niet gegeven maar als je met wat geduld en investering naar deze video wilt luisteren kun je er misschien nog iets van leren en weer blij worden als moeder en echtgenoot.
Het is helaas in het Engels en misschien niet het minst lastige het kan vrij onbegrijpelijk overkomen wat ze nu precies bedoeld omdat het in het begin nogal abstract klinkt, maar wie weet..... https://www.youtube.com/watch?v=nz0J4_Je_M8
erotisi
7 jaar geleden
Nog even wat handvaten: http://thework.com/sites/thework/nederlands/thework.asp http://thework.com/sites/thework/nederlands/downloads/JYN_Dutch.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk bij dit verhaal aan een burnout. Huismoeder zijn is een zware taak, je kunt niet even pauze nemen, als de kinderen je nodig hebben moet je er zijn. Bovendien hou je het huis bij, waar ook te licht over gedacht wordt.
Het opvoeden komt voor het grootste deel op jou aan, maar ook het heen en weer brengen van de kinderen, helpen met huiswerk, wassen, strijken, ramen zemen, noem maar op. Huismoeder zijn is een zware baan, huismoeder ben je niet 40 uur, maar een volle week, helemaal niet gek dat je moe bent en energie tekort komt.
Dit gaat niet zomaar over, dit heeft tijd nodig, maar die tijd heb je niet, je moet immers zorgen.
Naar de huisarts met je problemen zal zeker helpen, maar ook belangrijk is dat jij geregeld een paar uurtjes voor jezelf hebt. Regel een oppas, bijvoorbeeld voor de woensdagmiddag, vraag desnoods je man een vaste middag voor de kinderen te gaan zorgen, zodat jij ook eens aan jezelf toekomt. Ga dingen doen die je altijd graag had willen doen. Veel vaders vinden dit nog leuk ook. Als dat financieel, of met zijn werk niet kan, zoek dan een oppas, een kind van 16 vraagt echt niet de hoofdprijs en de meeste 16 jarigen zijn wel in staat de verantwoording te dragen. Een beetje tijd voor jezelf een paar vaste uurtjes in de week, leer ervan te genieten, dat zal niet direct gebeuren, dat heeft tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Helemaal mee eens @crea. Dit is een goed antwoord.

Antwoorden (3)

Je lijkt me depressief,je zal toch eens met je huisarts moeten spreken.Je kan ook tijdelijk wat hulp vragen voor bij je thuis zodat niet alles op jou terecht komt.Ook een eventuele doorverwijzing bij psycholoog bekijken zodat je alles weer eens op zijn pootjes kan laten komen.En zeker jou echtgenoot hierbij betrekken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik dacht altijd dit gebeurd me niet, ben een sterke vrouw, blijkbaar denkt lichaam en geest daar heel anders over... Ik moet er toch aan geloven dit moet voor mijn gezin... Ik weet heel goed wat ik er uit gooi en ben me erg bewust dat het vaak onterecht is, maar dan is het weer te laat en elke keer kom ik er weer achter dat ik mezelf aan het verliezen ben...
Beste Juudje,

Ik ben zelf een studente en herken je gevoelens. Ben nu al een tijd depressief, het klinkt alsof jij dit ook bent (of die richting op gaat) maar hoeft niet per se zo te zijn. Ik zou gewoon een afspraak met je huisarts maken, het is belangrijk om er betijds bij te zijn zodat je dit kunt aanpakken. Het is niet leuk om je niet meer jezelf te voelen dus snap hoe je je voelt! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie
Misschien goed om te onderzoeken wat de oorzaak is dat je je zo down voelt.
Sporten helpt soms om die negatieve gevoelens op een manier te uiten.
Het helpt bij mij ook om te sporten, omdat ik dan lichamelijk moe genoeg ben om goed te slapen.
Goed slapen helpt vaak al voor alles wat je schrijft. Het is niet de oplossing denk ik, maar wel al een stapje de goede richting op misschien?