Dat is een achterneef. 3de generatie. Dat wordt nog beschouwd als familie, en is dus incest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het blijft familie, ook al is het een achter-achterneef
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans op een kind met een erfelijke ziekt is iets vergroot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je helemaal alles uit gaat pluizen zijn we bijna allemaal familie van elkaar als je de zoon van de nicht van je vader bla bla bla ook allemaal als jouw familie gaat beschouwen, overigens zie ik incest als iets tussen volwassene en kind in de familiesfeer, niet tussen mensen die allebei volwassen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Dubossies. Ik zie dit overigens al helemaal niet als probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Haelenaar :-)
Ja er is sprake van.
Jullie kunnen wel verder gaan maar kinderen zou niet slim zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen.

Men mag zelfs met elkaar huwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is geen incest.incest gebeurd in de familie broer -zus moeder -zoon vader -dochter dan spreekt men over incest.trouwens mijn oom was getrouwd met zijn nicht maar men had wel toestemming nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.

Art 41 BW:
Een huwelijk mag niet worden gesloten tussen hen die elkander, hetzij van nature hetzij familierechtelijk, bestaan in de opgaande en in de nederdalende lijn of als broeders, zusters of broeder en zuster.

Dus voor de wet mag het zonder meer.

Maar nichtje betekent iets anders dan nicht. Een nicht van je vader zegt neef tegen hem. Een nichtje van je vader zegt oom tegen hem.
Zij is dus jouw nicht. Dat is vierde graad. Een huwelijk mag, en is dus geen incest.
Maar het valt af te raden om samen kinderen te nemen. Denk in dat geval aan adoptie of een donorvader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso is het geen incest, dat is sex met verwanten in de eerste graad (vader, broer).

De inteeltcoefficient kun je uitrekenen, je rekent uit hoeveel genen je gemeenschappelijk hebt met je verre verwant. Jij, je vader 50% gemeenschappelijke genen, zijn vader/moeder nog eens 50% naar je vaders opa 50% dan van je vaders opa naar zijn zoon/dochter 50%, dan weer naar de neef/nicht van je vader en zijn moeder/vader weer 50%, dan weer naar zijn/haar zoon weer 50%.

Dat komt neer op 1/64 van de genen gemeenschappelijk via deze bloedlijnen (er kunnen nog veel meer bloedlijnen met grotere omwegen zijn als je in een kleine gemeenschap zit (denk aan Volendam en Marken).
Enfin, neven en nichten hebben een dubbel zo grote kans op defecten (4% tov 2%).

Aangezien jullie verwantschapsgraad maar 1/4 van die van neef/nicht (1/16 van de genen gemeenschappelijk) is kun je die rustig verwaarlozen.

Een zekere mate van verwantschap is ook gunstig, omdat de genenpakketten dan goed bij elkaar aansluiten. Zo voor de vuist weg, bijvoorbeeld genen voor sterke botten en genen voor groei gecombineerd zijn een meer beproefde combinatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moi!
mijn broer en zus zijn ontstaan uit een neef en nicht , hun vader en moeder, én ze zijn allebei beslist niet dom/apart/enz...., dus helemaal niks mis mee , sucses!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Er is sprake van incest wanneer er seksueel contact is tussen een min-18-jarige en één van zijn of haar:

ouders of grootouders
adoptanten
broers of zussen
stiefouders
stiefbroers of –zussen

Ook seksueel contact tussen een min-18-jarige en iemand die er mee samenwoont valt onder deze wetgeving. Dit kan de nieuwe partner van de vader of moeder zijn, maar ook de kinderen van die nieuwe partner of jongeren die in dezelfde leefgroep verblijven bijvoorbeeld.