Wat is normaal?

Zo net zei mijn zoon toen ik aan het zingen was ,"mam doe normaal,"waarop ik zei :"wat is normaal"?Daar had hij niet van terug hiihi,Dus wat is normaal mensen??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

normaal bestaat alleen in context van statistische gegevens (aantal mensen, periode van tijd) en is niet te bepalen als het gaat om een concrete unieke persoon op een concrete unieke tijdstip (zoals in het geval met jou en je zoon)

men moet altijd een aantal mensen nemen en met elkaar vergeleken om zoiets als norm kunnen berekenen. die norm wordt dan bepaald door gemeene eigenschappen, kwaliteiten, kenmerken etc van de meerderheid

of in het geval van één unieke persoon moet men het gedragpatronen van die persoon analyseren gedurende een bepaalde periode van de tijd om de norm voor deze concrete persoon te kunnen inzien. dat kan bijvoorbeeld met emotionele spectrum of gedachtegang of gevoeligheid zijn maar ook veel andere aspecten van een persoonlijkheid

dus alleen in deze omstandigheden (een aantal mensen, een periode van tijd) kan zoiets als norm in de context van statistiek worden bepaald

en unieke persoon op unieke tijdstip kent zoiets als norm niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

De norm is de meerderheid van je populatie...
Dus normaal is voldoen aan of binnen de norm...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Te tikt zo snel, dat er eigenlijk wartaal uit komt.
Maar ik snap wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik heb een wartalenknobbel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
norm is regel of richtsnoer vooi een categoroe van personen of zaken. norm is geen meerderheid....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij XiniX heb je het antwoord al gegeven voordat de vraag is gesteld! Paranormaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor... niet meer normaal zo super als dat ik ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Wimmie: voortaan even nalezen voor je op de knop drukt... ;-) Wel een mooi woord trouwens... categoroe... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zag ik ook Dounja... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@doenja; ik kreeg de i er niet in, maar ik heb geen categonorroe getikt, want dat zou niet normaal zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@wimmie: 'normaal' is wel degelijk de meerderheid. Je moet dan wel even het *statistische begrip* van 'de normaal' hanteren (lees maar even na in je oude wiskundeboeken van de mavo).

Wat *tegenwoordig* normaal is,
dat is inderdaad gewoon niet normaal meer...
Maar dan is het dus straattaal.
Je zoontje zei wel normaal, maar bedoelde: mam, ik schaam me voor je, want in mijn optriek doe je heel gek. Mijn norm is daarom dat je je kop houdt.

Toegevoegd na 1 uur:
nu mijn leesbril opgezet: optriek=optiek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Normaal" betekent letterlijk: volgens de norm.
Welke norm? Tja, in dit geval die van je zoon. Volgens zijn norm kan jouw manier van zingen helemaal niet.
Wat jou betreft is het waarschijnlijk heel normaal.

Misschien kun je hem voortaan zeggen dat het volgens jouw norm heel goed kan wat je doet en dus voor jou normaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen (tieners) schamen zich voor alles wat hun ouders doen wat niet helemaal past in hun wereldbeeld; dat mensen zingen als ze niet op een podium staan b.v.
Niets van aantrekken dus, als hij ontdekt dat de moeder van een vriendje ook wel eens zingt is het waarschijnlijk OK.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij was doende volgens je eigen norm,maar blijkbaar niet volgens de norm van je zoon. Het Doe normaal is voor kinderen een "normale"kreet en betekent in dit geval waarschijnlijk ik schaam me voor je. Maar blijf gewoon doen wat je leuk vindt,normaal of niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gedrag is de term die gebruikt wordt voor gedrag binnen het gemiddelde van een groep mensen. Een kind wil niet dat zijn ouders afwijken van het gedrag van zijn directe omgeving van vrienden en bekenden. Het gaat hier dus om waarden en normen die je zoon door contact met zijn omgeving heeft opgedaan en genormeerd heeft als het gangbare
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor jou normaal is, is voor jou normaal.
En dat is dus heel subjectief.
Voor een kind is dat nog niet goed ontwikkeld.
Als z'n moeder een liedje zingt is dat al snel gek.
Dat hij zelf soms raar doet heeft hij nog niet zo door. Dat moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had hem als reactie gezet, maar
t is eigenlijk wel een leuke voor een antwoord :
Anouk en Normaal !
http://www.youtube.com/watch?v=gsuZ05dE3Vc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal is volgens de norm. De norm wordt gehanteerd door een bepaalde groep. Dus overal is "normaal" anders.

Jij hebt een kind. In zijn ogen ben jij oud, en is het dus gek als je staat te zingen. Want dan val je op. En opvallen is niet goed in een groep. Je moet je juist aanpassen.

Maar er zijn hier op GV al veel vragen over normaal zijn gesteld. Daar kun je aardig wat antwoorden vinden. Zie o.a. deze:

http://www.goeievraag.nl/vraag/bepaalt-normaal.10537