Katholieken dragen hun trouwring in principe aan de linkerringvinger, terwijl de protestanten
hun trouwring aan de rechterringvinger dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de linker ring:)vinger. Ik heb ooit ergens gelezen dat de Grieken hebben ontdekt dat er een zenuw oid van deze vinger naar het hart loopt. Vandaar de trouwring aan deze vinger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de katholieken is het links, bij protestanten (en vele anderen) rechts. Als je nergens aan doet wordt hij meestal aan de rechterhand gedragen.Bij katholieken links omdat dicht bij het hart zit zegt men wel eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.—> rechts trouwring, links verlovings ring:
ik ben in het stadhuis getrouwd en moest het rechts aandoen
"geef elkaar de rechter hand"
bij katholieke mensen dragen zij het hun linkerhand das voor in de kerk!!

2.—> rechts verloving
links trouwring omdat de ader van je wijsvinger naar je hart doorloopt….romantisch he

3.—> Aan welke hand draag je je trouwring?
Er zijn verschillende tradities over aan welke hand je je trouwring hoort te dragen.
Voor welke traditie je kiest, zal afhankelijk zijn van je achtergrond, geloof of simpelweg waar jij je goed bij voelt.
Katholieken dragen de verlovingsring rechts en de trouwring links.
Protestanten dragen de ring(en) precies andersom…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Anja65;

Ik draag mijn trouwring links en was op het moment dat wij trouwden nog lid van de R.K. kerk. Maar dat hij aan die hand zit heeft voor mij een andere reden: ik droeg tot die tijd nooit sieraden en ben rechtshandig, wilde niet dat de ring me bij allerlei bezigheden inde weg zou zitten en heb daarom zelf voor de linkerhand gekozen. Gewoon maling hebben aan slappe conventies en die vinger kiezen die jij zelf het prettigst vind: ga er vanuit dat je de ring nog heel lang zult dragen en dan is dat belangrijker dan onbenullige regeltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Protestanten dragen, om zich te onderscheiden van linksdragende katholieken, hun trouwring aan de rechtervinger.
Hierdoor kan men in Nederland vaak zien of iemand (van huis uit) katholiek of protestants is.
De niet- of andersgelovigen dragen de ring nu vaak, naar Amerikaans gebruik, aan de linkerhand.
In Vlaanderen draagt men de trouwring in West- en Oost-Vlaanderen links, in Antwerpen en Brabant rechts, terwijl het in Limburg verschilt per gebied.

In Noord-Amerika en Zuid-Afrika dragen de meeste gehuwden hun trouwring aan hun linkerringvinger, los van het feit of zij wel of niet katholiek zijn. Oosters-orthodoxen dragen hun trouwring altijd aan de rechterringvinger; een gebruik dat ook geldt in de Duitstalige landen en Chili.

Tijdens een joods huwelijk wordt de trouwring om de rechterwijsvinger van de bruid geschoven. Nadien plaatst de bruid de trouwring meestal om haar linkerringvinger.

Omdat de linkerhand ook wel de 'gevoelshand' wordt genoemd kiezen veel mensen voor de linkerhand.

Overigens is het weer anders met verlovingsringen: de verlovingsring wordt bij Nederlandse rooms-katholieken aan de ringvinger van de rechterhand gedragen, bij Nederlandse protestanten aan de linkerhand.
In Noord-Amerika dragen verloofden hun ring meestal aan de linker ringvinger.

[Pas nog gezien op een (RK) bruiloft: het bruidspaar droeg al ringen, deze droegen ze al tijdens hun verloving, en toen het tijd was om de ringen aan elkaar te overhandigden verwisselden zij elkaars ringen van de rechter naar de linkerhand.]