Dit begint vanaf een half jaar. Tijdens mijn studie pedagogiek heb ik een documentaire gezien waarin ze net baby's op een gat met een doorzichtige glazen plaat legden of probeerden te laten kruipen. Aanvankelijk hadden de baby's hier geen problemen mee, maar later (vanaf ongeveer een half jaar) kropen de baby's om deze glasplaat heen.

Uit een artikel over de ontwikkeling van het kijken staat het volgende:
"Vanaf een half jaar leert een kind ook wat hoogte en diepte betekent. Hij zal dan niet meer zomaar over een afgrond kruipen (over een glazen plaat), of van de bank rollen, als hij ziet waar hij ligt.

Daarna gaat het leerproces in sneltreinvaart verder. Hij leert steeds beter en op grotere afstand scherp zien.

Als een baby een half jaar oud is, kan hij bijna zo scherp zien als een volwassene. Maar leren kijken gaat zeker nog door tot de eerste verjaardag. Dat is een voortdurend proces van (letterlijk!) vallen en opstaan.

Tijdens dat leerproces rollen ze nog snel van een bank of een tafel, en stoten ze zich voortdurend. Een baby die kruipt, leert sneller hoe diepte werkt dan een baby die niet kruipt. En het ene kind leert sneller dan het andere".

Toegevoegd na 42 minuten:
Voor meer informatie: zie in bron het artikel
"Achtergrondinformatie - Hoe leert een baby kijken?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar is geen goed antwoord op te geven. Sommige kleuters kunnen dat nog niet in elk geval, die kunnen ergens afspringen terwijl dat eigenlijk te hoog is. Nou ken ik toevallig ook enkele volwassenen die niet goed zijn in het inschatten van hoogte, of diepte, breedte of lengte. Het lijkt me vrij individueel bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet. zelfs een volwassen persoon is daar in de meeste gevallen niet echt goed in. althans als je t hebt over het schatten hoe hoog een gebouw of boom is. maar als je praat over het van de trap af springen zullen ze ongeveer rond hun 5 e benul hebben van angst.en niet van een al te hoge tree af springen.