wat gebeurt er als je 14 bent en je wordt wees?

hoi, ik ben een verhaal aan het schrijven dat gaat over een 14 jarig meisje die geen familie meer heeft behalve haar vader. maar haar vader gaat de gevangenis in. weet iemand wat er gebeurd als je 14 bent en je hebt geen familie meer? ik heb al wat informatie opgezocht over internaten bijvoorbeeld maar dat is alleen voor doordeweekse dagen maar wat gebeurd er dan in het weekend? alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Hoi,
Er zal te allen tijde voor het kind gezorgd worden. Je hebt verschillende mogelijkheden:
Ouders kunnen een voogd aangewezen hebben die het gezag overneemt als beide ouders overlijden. Vaak bespreken ouders met familieleden of vrienden dat ze voor elkaars kinderen zullen zorgen bij overlijden. Dit zullen de ouders moeten vermelden in hun testament voordat dit geldig is.
Als dit niet gebeurd is of de aangewezen personen willen dit zelf niet meer door omstandigheden, zal binnen de familie gekeken worden wie het gezag over wil nemen. De kinderrechter zal deze persoon dan aanwijzen als voogd.
Soms komt het voor dat er niemand is die de voogdij over wil nemen of is er geen familie en dan kan een kind naar een pleeggezin of een tehuis.

Succes met je verhaal
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn nichtje is helaas ook wees. Ze heeft haar beide ouders verloren, ze hebben zelfmoord gepleegd. We wisten niet goed wat we moesten met haar, maar ik twijfelde er niet over. Ze kwam bij mij. Mijn ouders en zussen waren het niet met mij eens, daarom hebben we er voor gekozen om haar door de weeks bij een pleeg gezin te laten, zodat ze haar vriendinnen kon houden, en in het weekend komt ze bij mij. Dat vindt ze heel erg leuk. Ik merk wel aan haar dat ze in de loop van de tijd (ze is nu 3 jaar wees) weer meer gaat genieten. Daar ben ik erg blij om. Ze is nu 14 jaar.

Groetjes Elisa
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit personage is geen wees. Je bent pas wees als beide ouders zijn overleden, niet als een ouder naar de gevangenis gaat. Als beide ouders zijn overleden, zal het kind via Jeugdzorg bij familie of in een pleeggezin worden geplaatst. Mocht er geen familie zijn, dan mogelijk crisisopvang tot er een oplossing is gevonden voor de lange termijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan ook zijn dat een kind naar een woongroep/internaat gaat, maar dit verdient niet de voorkeur. Een woongroep is 24-uurs opvang, ook in het weekend. Kinderen met familie kunnen in het weekend mogelijk op verlof. In dit geval zou het personage of in het weekend op de woongroep blijven, of wellicht in het weekend naar opa/oma of andere familie gaan, mocht dit wenselijk zijn.