Moet je als je AOW krijgt nog steeds kinderalimentatie betalen?

Ik ben een zogenaamde 2de leg vader :-) Maar sinds 2 jaar zijn mijn partner en ik uit elkaar. Ik betaal nu bijna 400 euro per maand voor 2 kinderen. Dit is gebaseerd op mijn huidige inkomen. Maar hoe zit dat nu als ik zo meteen AOW krijg? Dan krijg ik fors minder inkomen. Voor de oudste moet ik nog 5 jaar betalen, voor mijn jongste nog 15 jaar!! Mijn ex heeft een kleine baan ivm de leeftijd van ons jongste kind. Moet ik nu echt straks van mijn AOW 400 euro aftrekken voor alimentatie of is hier onder uit te komen? Ik bedoel maar, anders moet ik tot mijn 80ste betalen.....??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Kinderen
2K
Reddie
7 jaar geleden
Het zijn nog steeds je eigen kinderen. Daar moet je dus aan bijdragen.
Daar is niet onderuit tekomen.
Hoogstens kunnen de bedragen aangepast worden aan de nieuwe situatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het dan zo naar om je eigen kind te moeten zorgen?
Als u en een vrouw niet waren gescheiden dan had u ook tot uw 80ste voor uw kind moeten blijven betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
You make them, you pay for them!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/alimentatie/herziening-alimentatie
Neem je verantwoordelijkheid, zorg dat je bijdraagt wat je kunt bijdragen, ook al beslist een rechter tot minder. Start nu met een spaarpotje, zodat je je kinderen daar zo nu en dan een extraatje kunt geven, of gewoon iets wat nodig is, maar wat de moeder niet kan betalen.
Probeer de vader te zijn die zij verdienen, niet alleen financieel, maar ook in de praktijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De kinder- en partneralimentatieverplichting stopt niet automatisch wanneer men met pensioen gaat. De betaler moet zelf actie ondernemen om de alimentatie te verlagen of te stoppen: dus overleggen of een procedure starten.
http://www.wieringa-advocaten.nl/nl/weblog/2014/05/02/hardnekkige-misverstanden-over-het-einde-van-alimentatie-na-scheiding
http://www.scheidingsinformatie.nl/scheidingsprocedures/extra/online-alimentatie-berekenen/berekening-kinderalimentatie

Antwoorden (1)

De plicht om alimentatie te betalen verdwijnt niet zodra je AOW krijgt, maar je kunt elk moment de rechter vragen om aanpassing van de hoogte er van. Zo'n aanpassing zal probleemloos worden toegekend als je buiten je schuld minder gaat ontvangen -en dat is hier het geval.

Ter vergelijking. Als jullie niet gescheiden waren, zou je ook minder gaan verdienen, en dus minder geld voor je kinderen hebben, zodra je AOW zou krijgen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ zo is dat, de kinderalimentatieplichtige moet zelf actie ondernemen.