kan paracetamol klachten verergeren?

Men dochter heeft buikgriep, met hoofdpijn e.d., met het gebruik van een zetpil (paracetamol) lijken de klachten te verergeren. Het braken begon opnieuw, en de diarree ook.
Ik had al eerder dit idee bij haar, van een paar jaar terug. Zo krijgt ze ook last van slapeloosheid. Dus voor de nacht krijgt zij al geen paracetamol meer.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Kinderen
5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat je met dit soort vragen niet naar GoeieVraag moet, maar naar je huisarts!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
misschien hebben de pijnstillers niks met de klachten te maken, maar misschien is je dochter allergisch voor een of meerdere bestandsdelen, maar ga zeker weten naar je huisartsen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan overdosering zijn . Maar niet alles gaat weg met deze redelijk veilige pijn en koorts remmer . Raadpleeg je arts . Mogelijk een bacterie of virus . Ja ook dit medicijn kan reacties oproepen . maar of dat hier nu gebeurd nee zo lijkt het niet . Stop met de paracetamol en gebruik even niks of een ouderwetse aspirine let op met een andere werkzame stof . Maar beter ga naar je arts . Beterschap er mee
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor deze vraag zou ik niet naar een huisarts gaan, wel als de buikgriep (als dat het is) te erg wordt en als je er dan toch bent kan je dit natuurlijk ook vragen. Bij twijfel geen paracetamol gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb geen ervaring als apothekersassistente maar logisch denken als je het volgens de gebruiksaanwijzing de hoeveelheid hebt toegediend, dan lijkt het me alleen in geval van bijwerkingen. Zou even advies inwinnen bij de apotheek. Die kunnen jou zeker verder helpen. Vaak hebben ze ook een aparte spreekkamer waar je vragen kan stellen.

Het beste antwoord

Er staat geen leeftijd van de dochter in de vraag. Ik heb de bijsluiter voor kinderen tussen 6 en 12 jaar maar bestudeerd. Daar staat in dat bij toediening van een hogere dosis dan is aangegeven er misselijkheid, braken en een gebrek aan eetlust kan optreden. Hoeveel er mag worden toegediend is afhankelijk van het gewicht van het kind.

Ook onder de bijwerkingen die kunnen optreden bij de juiste dosis staat buikpijn, diarree, misselijkheid, en braken. Maar slapeloosheid wordt niet vermeld.

Het lijkt mij verstandig om met je huisarts te overleggen welk alternatief medicijn in het vervolg beter kan worden gebruikt door jouw dochter.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn dochter is 12 jaar. De paracetamol hebben wij toegediend nadat zij al een paar maal had gebraakt en last had van diarree. Wij hebben de dosis ook expres laag gehouden, maar nog lijken de klachten na toediening toe te nemen.
Ik hoop dat mijn vraag zo goed is toegelicht, er miste inderdaad nog informatie, bij deze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prima antwoord +, rolf68 heb je misschien meerdere malen paracetamol toegediend? De klachten die je noemt zijn niet op te lossen met een pijnstiller, vraag je huisarts advies.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad zoals crea al zegt, de symptomen die je noemt zijn niet te verhelpen met paracetamol. De hoofdpijn kan wel ermee geholpen worden, maar langdurig gebruik (ik ga er vanuit dat dat bij jullie niet het geval is). Kan juist zorgen voor ontrekkingshoofdpijn, net zoals bij NSAIDs.
Het misselijk worden kan inderdaad zoals hierboven genoemd een bijwerking zijn, maar ik vermoed, aangezien dit al aan de orde was, dat het weinig met de tablet te maken heeft en puur gewoon met het ziek zijn. Vergeet niet dat het geven van een suppo (zetpil) juist water aantrekt om opgelost te kunnen worden in de darmwand. Normaal zal dit niet voor diarreeklachten zorgen maar als je reeds diarrree hebt zal dit de pil zo "wegspoelen" waardoor de paracetamol uperhaupt niet meer goed werkt.
Oraal zal ook lastig worden vanwege het braken, maar kun je nog wel proberen.
Voor de diarree heb je een loprademide nodig of de bekende merknaam immodium. Deze mag je maximaal 3 tot 5 dagen nemen om de diarre te stoppen. Echter als het zo erg is als dat je noemt zou ik sowieso al eerder naar een arts gaan. Bij een grote infectie kan het al zijn dat het stilleggen van de darm je darm perforeert maar buiten dat lijkt me dat er meer aan de hand is als je kind hier al een tijdje mee zit en is het natuurlijk altijd goed even langs de huisarts te gaan. Desnoods 's ochtends even op spreekuur.