Hoe achterhaal ik mijn afkomst (binnen Europa)?

Mijn vader is helemaal Nederlands, maar van mijn moeder weet ik het dus niet. Het is nooit bespreekbaar geweest in de familie. Wel spreekt iedereen vloeiend Nederlands maar cultureel gezien is mijn familie niet Nederlands en ook om te zien zou je absoluut niet zeggen dat het Nederlanders zijn. Nou zijn er testen om je etniciteit te achterhalen maar deze zijn voor zover ik weet alleen voor de grove lijnen; dus om te achterhalen uit welk werelddeel je voorouders komen. Ik wil dus weten waar binnen Europa mijn familie vandaan komt. Is er een manier om dit te achterhalen? Hopelijk kan iemand me verder helpen want ik wordt er echt panisch van.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.6K
Amadea
7 jaar geleden
Weet je wel de volledige naam, geboortedatum en -plaats van je moeder? Dan kan je op genealogisch onderzoek gaan, te beginnen in het archief van die plaats en eventueel het doopboek van de kerk waar ze gedoopt werd. Want daar staan de namen van haar ouders in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De volledige naam, geboortedatum en plaats van je ouders kun je opvragen bij de burgerlijke stand. Maar niet iedereen mag deze gegevens opvragen, dus dat moet je zelf in persoon doen.

Antwoorden (1)

Je kunt je afkomst, dus wie je voorouders zijn achterhalen door de namen van je grootouders en dan ook weer hun ouders te achterhalen. Dus door een familiestamboom te maken. De start is de trouwakte van ouders. Hier staan de namen van grootouders op.
Je kunt deze opvragen via je ouders of andere familieleden. Meestal weten deze de namen van je grootouders uit hun hoofd. Als dit geen mogelijkheid is, dan kun je deze opvragen bij het gemeentehuis. Of via www.mijnoverheid.nl inloggen met digid en dan ga je naar persoonlijk gegevens en familie. Dan zie je de gegevens van je ouders en misschien kom je dan iets verder.

Als je de namen van je grootouders hebt, dan kun je via wiewaswie.nl verder zoeken. Wiewaswie.nl werkt alleen binnnen Nederland, maar op het moment dat je ziet waar iemand is geboren, dan weet je of je binnen Nederland kunt blijven zoeken of dat je naar een andere website of archief moet.

Er zijn veel mensen die je kunnen helpen met stamboom onderzoek. En er zijn ook veel boeken in de bibliotheek die je op weg kunnen helpen. En via stamboomonderzoek kom je achter wat je afkomst is. Bij de gemeente werken archivarissen die je op weg kunnen helpen.

De tv programma's "Verborgen Verleden" en "DNA onbekend" vertellen op een luchtige manier hoe je aan kunt pakken. En je komt dan ook snel achter wat wel en niet met DNA kan.

Daar je vermoeden is dat het binnen Europa blijft, zal de DNA vergelijking niet zoveel extra informatie opleveren. Dus deze methode zou ik alleen gebruiken als je helemaal vast zit en andere familieleden al DNA test gedaan hebben en je wil weten of je wel echt familie bent, maar dat is niet de vraag.

Nu is het ook de vraag waarom je moeder vaag doet over haar afkomst. En het is goed om in kaart te brengen wat je wel weet over je familie. Heeft je moeder zussen of broers waar je contact mee hebt en mogelijk wel wat meer open zijn over de afkomst. Heeft je vader ouders of broers of zussen die wel mogelijk weten waarom er moeilijk gedaan wordt over de afkomst.

Sommige mensen willen heel graag het verleden vergeten en een nieuwe start maken. Maar een kind heeft het recht om te weten wat zijn afkomst is. En in de loop van de tijd worden archieven openbaar en verjaren zaken.