Mijn vrouw is een nicht van haar tante (dochter van de zuster van de tante) ben ik volgens het duitse erfrecht een neef?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Nee.

Als er geen testament is dan wordt de erfenis verdeeld volgens de Duitse wettelijke erfopvolging. Dan worden de familieleden (net als trouwens in Nederland) in groepen ingedeeld. Erfgenamen van de eerste groep (Erste Ordnung) zijn de afstammelingen van de erflater (Erblasser). In eerste instantie zijn dit de kinderen. Wanneer een kind niet meer leeft diens afstammelingen, dus de kleinkinderen en achterkleinkinderen van de overleden persoon. Erfgenamen van de tweede groep (Zweite Ordnung) zijn de ouders van de overleden persoon en hun afstammelingen, dus moeder, vader, broer en zus van de overledene. Zij komen enkel aan bod, wanneer er geen erfgenamen in de eerste groep bestaan. Erfgenamen van de derde groep (Dritte Ordnung) zijn de grootouders van de overledene en diens afstammelingen (tantes, ooms, neven en nichten). Erfgenamen van de vierde groep en verdere groepen (Vierte Ordnung und weitere Ordnungen) zijn de overgrootouders van de overledene en diens afstammelingen.

Alleen jouw vrouw is dus een erfgename van de derde groep. Jij bent geen familie van haar tante.
Amadea