Baking soda is zuiveringszout.

Knip van Smulweb:

Bakpoeder bevat een aantal stoffen, meestal alleen een carbonaat en een zuur. Als een carbonaat met water en een zuur in aanraking komt, zal het ontleden in verschillende componenten, waarbij ook koolzuurgas ontstaat. Hierbij ontstaan geen andere geur- en smaakstoffen, de smaak van het product zal dan ook niet aangetast worden.

Baking soda is soda-bicarbonaat. Het wordt wel eens verward met bakpoeder - baking powder in het engels.
Het zijn allebei chemisch samengestelde producten. Baking powder zorgt er voornamelijk voor dat er gas gevormd wordt (om een rijzing tot stand te brengen). Baking soda heeft een gashoudend effect, m.a.w. het gevormde gas wordt vastgehouden.

Bij droog gebak waar boter in zit (zoals bv. cake) heb je beide elementen nodig. Baking powder werkt bij een hoge temperatuur. Daarom zet je de cake de eerste 20 minuten in een oven van 220? C. Het gas wordt gevormd in je gebak. Na 20 minuten verlaag je de oventemperatuur naar 180? C en kan het soda-bicarbonaat zijn werk doen. Het gevormde gas wordt vastgehouden en de cake kan mooi uitbakken.

Toegevoegd na 43 seconden:
Oh ja: zuiveringszout is in elk geval verkrijgbaar bij de drogist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In het Nederlands is dat bakpoeder.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bakpoeder

In Amerika niet weg te denken uit vele recepten, o.a. omdat ze daar geen zelfrijzendbakmeel hebben.
In NL is er bakpoeder voor te gebruiken.

In NL heb ik 't nog nooit gekocht omdat ik 't altijd uit Amerika meeneem, maar hier moet het ook te vinden zijn, als bakpoeder, bij de grotere/betere supermarkt.
Verpakt zoals zakjes vanillesuiker, en in het schap bij de bakspullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-min
https://www.zoetrecepten.nl/blog/keukenhulpje/wat-is-het-verschil-tussen-bakpoeder-bakingsoda-en-wijnsteenbakpoeder/
baking soda is in Nederland bekend als (vertaald) kooksoda, maar eigenlijk vooral onder de naam 'zuiveringszout'. Het is gewoon verkrijgbaar in reformwinkels en vergelijkbare zaken en soms in toko's. (dan moet de verkoper wel uitstekend Nederlands spreken anders krijg je de meest vreemde pakjes aangeboden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baking Soda is Natriumbicarbonaat, en wordt vaak verward met het bakpoeder in Amerikaanse recepten.

http://www.zelfdrogist.nl/?sect=2&cmd=showarticle&artkey=652706&mnu=Zelfzorg&PHPSESSID=55589b8c6efa4fa463cc96773d0694c1

Het wordt veel gebruikt voor het maken van oa. je eigen badbruisbollen omdat het de eigenschap heeft op gas vast te houden (de bollen beginnen pas te bruisen wanneer je ze in het badwater doet).

Wanneer je veel nodig hebt dan kun je bij een particuliere drogist - dus niet bij een keten als kruidvat, Etos, etc. , beter vragen of ze je dit kunnen bestellen in grotere verpakkingen. Ik had een bus van 1 kilogram voor onder de 7 euro, terwijl het doosje haast 5 euro kostte (zie link).

Ik dacht dat die grote (witte) bus ook van Tendo was, maar dat weet ik niet zeker meer.

Toegevoegd na 12 minuten:
Overigens zie ik net op mijn eigen bus staan dat het ook een rijsmiddel voor deegwaren is. Toch ligt me iets van bij dat dit niet hetzelfde is als het bakpoeder wat je in de winkel kan kopen, want daarom had ik het juist aangeschaft voor het maken van badbruisbollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar zat ik later dus ook aan te denken dat het zo zat. Omdat ik het alleen voor badbruisbollen wilde gebruiken was gewoon bakpoeder niet geschikt omdat daar wat anders bij in zat. Andersom kan je natriumbicarbonaat wèl gebruiken voor bij het bakken. Ik vraag me alleen wel af of dit in mijn geval citroenzuur was wat ik er niet bij kon gebruiken omdat je bij de bruisbollen ook citroenzuur moet doen, dus het was waarschijnlijk nòg wat anders wat er aan het bakpoeder was toegevoegd waardoor ik het niet kon gebruiken.
lakotaxox200
4 jaar geleden
link werkt niet
Baking soda is in het Nederlands bakpoeder en in iedere grotere supermarkt te krijgen. Niet bij de Aldi. Bij Dirk kosten 5 zakjes 0,69. Ik bak bijna nooit wat, maar gebruik steeds een zakje voor de witte was. Die wordt er weer mooi wit van. Mijn man gooit het altijd in het gehakt omdat zijn moeder dat ook deed. De bedoeling daarvan is mij niet duidelijk daar gehakt niet hoeft te rijzen. Hij weet zelf ook niet waarom zijn ma het deed, maar goed voorbeeld doet goed volgen vindt hij. Zijn gehaktballen mét en de mijne zonder smaken precies hetzelfde.
13 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-min
https://www.zoetrecepten.nl/blog/keukenhulpje/wat-is-het-verschil-tussen-bakpoeder-bakingsoda-en-wijnsteenbakpoeder/
Welnu: het is absoluut geen bakpoeder. Baking soda is natriumbicarbonaat of dubbelkoolzure soda. Het zit wel (in geringe mate) in bakpoeder. Baking soda doet het ook goed als reinigingsmiddel. Een theelepel van het spul in beslag of deeg geeft grote rijskracht. Horeca-groothandel Hanos heeft het. Dat weet ik wel. Probeer eens bij toko's.