Is het gevaarlijk om een rauw ei te eten?

Je kunt hier alleen salmonella van krijgen toch, of ook andere dingen?
het is niet dat ik een rauw ei helemaal opdrink, maar als het door beslag of rauwe moynaise ed zit, kun je dat als gezond mens dan gewoon eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.8K

Het beste antwoord

je kunt hier indd salmonella van krijgen, voor gezonde mensen moet dit niet al teveel problemen opleveren, misschien dat je wat buikpijn en diaree krijgt, voor oudere en jonge kinderen is dit wel gevaarlijker. Het risico dat een ei besmet is met salmonella is naar mijn weten ook niet al te groot, ik dacht 1 op de 3 duizend. Veel sporters drinken ook rauwe eiren en als dit echt grote problemen zou opleveren zouden ze dit ook niet doen, ik denk dat het snoepen van deeg en mayonaise/tiramisu ed eten niet veel problemen gaat opleveren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verse rauwe eieren zonder beschadigingen zijn in principe steriel. Daar kan je niets van krijgen. pas als ze bedorven zijn (Oud / onjuist bewaard) ga je een risico lopen. Maar in principe kan je rauwe eieren gewoon eten; Het si niet als bij kippevlees dat er van alles in groeit.

http://www.food-info.net/nl/national/ww-ei.htm#A8
In een onderzoek uitgevoerd door Wageningen Universiteit zijn eieren bemonsterd op de aanwezigheid van Salmonella. Hieruit bleek dat 1 op de 3 tot 5 duizend eieren besmet is. De kans dat je ziek wordt van Salmonella in eieren is dus vrij klein. Dit is anders wanneer het gaat om eimengsels. Hierbij kan slechts één enkel ei het gehele mengsel besmetten. Een voorbeeld hiervan is bavarois, hierbij wordt het eimengsel niet verhit en blijft het vaak nog enige tijd staan voor opdiening, waardoor Salmonella een groot risico is. Dit treedt ook op in de eipoederfabriek, daarom pasteuriseert men de poeder om eventueel aanwezige Salmonella te doden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Voedingscentrum raadt aan om geen rauwe eieren te eten.

Hoewel de kans zeer klein is, bestaat er theoretisch de mogelijkheid dat een ei besmet is met de bacterie salmonellea enteriditis.

Een besmet ei kan alléén dan leiden tot voedselvergiftiging wanneer het niet voldoende verhit is. Slechte hygiënische omstandigheden kunnen de bacteriegroei verhogen en het risico op besmetting vergroten. Verhitting boven de 70 graden doodt de bacterie. Om salmonella vergiftiging bij de zogenoemde risicogroepen te voorkomen wordt het gebruik van rauwe eieren afgeraden aan kinderen onder de vijf jaar, aan zwangeren, aan bejaarden met een verminderde weerstand en aan zieken.

Salmonella komt vooral voor op pluimveevlees zoals kip, varkensvlees en eieren. Na besmetting met salmonella kunnen klachten ontstaan zoals buikpijn, diarree, hoofdpijn, koorts, misselijkheid en overgeven. In een enkel geval heeft een besmetting een dodelijke afloop.

Alle eieren kunnen besmet zijn met salmonella, ook biologische, scharreleieren en de eieren van de kippen die iemand privé houdt.

Verwerkt u rauwe eieren in een gerecht, dan is extra hygiëne bij de bereiding niet overbodig. Gebruik bij het splitsen van eieren een eisplitser, zodat geen besmetting via de eischaal kan plaatsvinden.

Werk in een schone omgeving, dek het gerecht goed af en bewaar het in de koelkast. Eet het gerecht waarin de rauwe eieren zijn verwerkt, altijd op de dag van bereiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Is de salmonellie, dat is helemaal niet waar. Dat namelijk is alleen aan de BUITEN van de eischaal. Dus de salmonellie, die krijg je van dat je de ei met de schaal voor de koken op de zelfde legt als de sla bijvoorbeeld, of op de bord. Dus daarom werd ook dat vroeger dan deden ze de ei wassen voor naar de winkel, maar dat is vanswege de eu verboten. En! Daarom! Als je wilt dat je bent veilig, dan gewoon de rauw ei als nog in de schaal even afwassen doen, met gewoon water en beetje voorzichtig alspoelen. Want! IN de ei, daar zit NIET de samonellie, dus kan je gewoon eten. Is lekker in de sommige maaltijd, ook nog.